Här byggdes seglande skepp

1) Gültzau Josefinevarv, 2) Forsberg/Hammarén Tjärhovet, 3) Söderholm Pontusudden, 4) Bergström/Bodell SÖ Skatan (senare Luleå Varv och Verkstäder), 5) Liljevalch Oscarsvarv.

Man började tidigt bygga fartyg i Luleå Stad. Redan 1690 nämns Luleå bland Sveriges främsta skeppsbyggande städer. Pontusudden var en gammal skeppsbyggnadsplats. Ett kraftigt uppsving fick varvsnäringen när Liljevalch startade Oscarsvarv varv och hans medarbetare Gültzau strax efteråt etablerade Josefinevarv på Udden.

Namnen på varven hedrade kronprins Oscar, sedermera Oskar I, och hans maka Josefina. Oscars varv byggde ett år så mycket som 14 fartyg och pråmar. Här byggdes till exempel Mary Ann, det första skepp som seglat runt jorden under svensk flagg.

Briggen "Ernst". Befalhavare var den legendariske kaptenen N.P. Sundström, "Kapten Balaklava" som förde fartyget från 1864 innan han definitivt slog sig ned som jordbrukare i Hertsön.

Samtidigt drev följande personer varvsrörelse, om än inte i samma stora omfattning som Oscarsvarv.
- A.M. Söderholm pa Pontusudden. Olof Bergman byggde ocksa ett par fartyg där.
- Benjamin Forsberg vid tjärbovet på Udden. Varvet övertogs av Adolf Hammarén.
- Christoffer Bergström på sydöstra Skataudden. Sonen Nils Erik och därefter Jonas Bodell övertog rörelsen.

Briggen "Arctos" av Luleå byggdes 1847 av byggmästare Nils Bergbom.

Efter branden 1887 anlades här en verkstad med slip. Rörelsen växte till Luleå Varv och Verkstäder, som ägde bestånd till mitten av 1960-talet. Där byggdes inte många fartyg, det var snarare frågan om ett reparationsvarv. I dag står det fyra stora röda huskroppar på platsen. Kvarteret heter Hägern, men kallas ofta "Varvet" och gatan som går förbi heter också Varvsgatan.

Tremastbarken Fredrica & Carolina byggdes på Tegelströms varv på Bergnäset i 1872.

- Luleå Varvsbolag, bildat 1868, hade ett varv på Bergnäset. En av dess chefer var skeppsredare Tegström.
Varven byggde främst segelfartyg av trä men också pråmar som behövdes i den tidens ofta bristfälliga hamnar. Båda slagen av byggen såldes ofta söderöver.

Skonerten "Bore" av Luleå, sjösatt 1850. Ägare var Jonas Bodell.
Fartyget fördes av kapten J-A- Landqvist och såldes 1854 till Norge.

Varvsepoken blev kort. Ångbåtar av järn konkurrerade ut skutor av trä. Varvet på Bergnäset höll ut längst, till 1876. Där byggde det största av alla fartyg, som tillverkats i Luleå "Hilma". Josefinevarv lades ner 1865 och Oscarsvarv 1871. Varven betydde dock ett stort uppsving för Luleå.

Med Mary Ann runt jorden

I domkyrkan i Luleå finns en modell av Sveriges första världsomseglande fartyg, brigantinen Mary Ann som byggdes i Luleå 1838. Berättelsen om Mary Ann och människorna runt henne är en riktig sjörövarhistoria.

[Läs mer här]

Din e-postadress:

Vad tycker du om artikeln?

-Mycket bra
-Bra
-Inte  bra

-För lång
-Lämplig
-För kort

-Följ upp


 

 

 
 
  HITTA SNABBT:
         

Välkommen till Bottenviken.se
Vi hjälper dig med att hitta besöksmål, boende och aktiviteter i Bottenvikens skärgårdar. Sidan startades i februari 2000. Under Bottenviken.se hittar du tusentals sidor med information, artiklar och videoreportage från hela Bottenviken.

BOTTENVIKEN I SOCIALA MEDIER:

Bottenviken på Facebook
Bottenviken på YouTube

  NYHETSBREV

Vill ni veta vad som händer i skärgården?
Anmäl er till vårt nyhetsbrev nedan.

KONTAKT:
Alf-Arne Harjo
info@bottenviken.se
Telefon 070 52 195 92

 
HEM RESMÅL: KARTA BOENDE BÅTLIV: WEBB-TV ARTIKEL ARKIV VINTER OM OSS
    Haparanda   Bottenviken       Kunskap       2000 - 2017        
    Kalix           Distans                
    Luleå           Båtklubbar                
    Piteå           Maringuiden                
    Skellefteå           Aktiviteter                
    Finland                            
    Ratan                            
    Holmön