Hamnmiljö i Luleå

Bild: Norra hamnen under 1900-talet med den lilla småbåtshamnen, det s.k. katthavet.

Vi förtsetter vår historiska resa från hamn- och båtmiljön i Luleå. Denna gången har vi hittat en berättelse från en av Luleå Segelförenings gamla jubileumsskrifter som handlar om Luleås hamnar.

Hamnen i Luleå har undergått många öden sedan Gustav II Adolf gav orten stadsrättigheter. Landhöjningen tvingade fram förflyttningen från nuvarande Gammelstan till den halvö, som är kärnan i dagens stadsbebyggelse, och höjningen av tonnage och skeppningsfrekvens har orsakat och orsakar fortfarande förändringar. Den sista tjugoårsperioden har i mycket hög grad påverkat framförallt södra hamnen. Idyllen år definitivt borta och effektiviteten har det moderna livets tempo. LSS seglaren är kanske inte helt lycklig, det ligger en myckenhet koldamm i luften, men förstående hamnmyndigheter gör trots allt mycket för att stödja båtägarna och om möjligt tillfredsställa deras önskemål.

Några bilder från olika epoker kanske kan locka fram ett igenkännandets leende eller en saknadens suck.

Ettans båthamn

På yttersta delen av Ettans båthamn ligger nu en stor del av LSS:s eskader. Men i varje båthamn från Bergnäsbron till Svartöstaden vajar LSS:s standert över segel- och motorbåtar. Gör den det inte beror det på att båtarna är ute på sitt rätta element.

Fiskehamnen

Domkyrkan är sedan slutet på förra århundradet inseglingsmärket framför alla andra och Fiskhamnen fick redan då det utseende den hadde för några år sedan.

Fiskehamnen

Fiskhamnen var bra både som hamn och tvättstuga och tvättningsbestyren störde inte fisket alltför mycket - fast tysta var dom förstås inte.

Gråskälören

Trafiks felsteg är förklarligt. Gråskälörn ligger som en pärla i södra hamnen och borde vara ett lockande mål för den mest prosaiska färja.

Hamnpiren

Ost om hamnpiren låg gamla tvåans båthamn, seglarnas speciella hamnplats - fortfarande sörjd och saknad.

Norra Hamn

Norra hamnen kunde visa upp livlig verksamhet. Råseglarens skeppare har lagt sej bekvämt inom räckhåll av stadshotellets terass och hjulångarna Haparanda och Ägir har funnit idén god.

Stationsgatan

På 1880-talet drog båtägarna upp sina båtar undefär där nuvarande Stationsgatan har sin sträckning.

Färjan Trafik

Ångfärjan Trafik navigerade trofast mellan Bergnäset och staden. Den byggdes i början på 1900-talet med tanke på hästtrafik men fick ta emot den moderna motoriserade trafiken och bestod provet med den äran. Det påstås att den en gång i tät dimma stävat mot Gråskälörn

Din e-postadress:

Vad tycker du om artikeln?

-Mycket bra
-Bra
-Inte  bra

-För lång
-Lämplig
-För kort

-Följ upp


 

 

 
 
  HITTA SNABBT:
         

Välkommen till Bottenviken.se
Vi hjälper dig med att hitta besöksmål, boende och aktiviteter i Bottenvikens skärgårdar. Sidan startades i februari 2000. Under Bottenviken.se hittar du tusentals sidor med information, artiklar och videoreportage från hela Bottenviken.

BOTTENVIKEN I SOCIALA MEDIER:

Bottenviken på Facebook
Bottenviken på YouTube

  NYHETSBREV

Vill ni veta vad som händer i skärgården?
Anmäl er till vårt nyhetsbrev nedan.

KONTAKT:
Alf-Arne Harjo
info@bottenviken.se
Telefon 070 52 195 92

 
HEM RESMÅL: KARTA BOENDE BÅTLIV: WEBB-TV ARTIKEL ARKIV VINTER OM OSS
    Haparanda   Bottenviken       Kunskap       2000 - 2017        
    Kalix           Distans                
    Luleå           Båtklubbar                
    Piteå           Maringuiden                
    Skellefteå           Aktiviteter                
    Finland                            
    Ratan                            
    Holmön