Spännande båtprojekt i Luleå

På bild: Jarl Brännström och Jonas Gahlin

Man började tidigt bygga segelfartyg i Luleå. Redan 1690 nämns Luleå bland Sveriges främsta skeppbyggande städer och traditionen hålls ännu vid liv, här byggs det fortfarande segelbåtar. I APC:s lokaler på Storheden i Luleå är ett spännande båtprojekt i full gång.

I matchracing som vi skrivit om tidigare, seglas det båt mot båt där en vinner och en förlorar. Matchracing sker på korta banor nära land och kajer som gör sporten till seglingens publiksport, direkt dömning sker på banan från domarbåtar. Som publik kan man få en helt annan närhet till utövningen. 

I segelkretser här i Luleå hoppas man på att få i gång denna publikvänliga sport och gärna i anknytning till Södra Hamn där man som publik kan följa med.

Bild: Matchracing i Piteå 2001

I APC:s lokaler pågår nu i vinter ett spännande båtprojekt. Jarl Brännström och Jonas Gahlin är i full gång med att ta fram en prototyp på en segelbåt för tävlande i just matchracing. 

Männen bakom projektet är Jarl Brännström, välkänd i båtmiljön. Han har byggt båtar i över 60 år, men är i dag pensionerad. Vid sin sida i projektet finner vi Jonas Gåhlin som bl.a. är tävlingsansvarig för kölbåtar i Luleå Segelförening. Till vardag jobbar Jonas hos APC på båtbyggarsidan.

På bild: Jarl Brännström och Jonas Gahlin

Bygget av båten sker på fritiden och målet är att färdigställa en båt för produktion. APC eller "plastfabriken" som det heter i folkmun kommer att producera båten. 

APC har mer än 20 års erfarenhet inom båtproduktion och är i dag känt för båtnamnen Fisherman, Hajen och Norrbåt. Men APC levererar också segelbåtskrov. Hittils har de levererat 6 st skrov till Basic 37 som skeppas ut med tåg och sätts samman i Tibro utanför Stockholm.

Jonas berättar för batlivlulea.nu att han hoppas att en färdig producerad båt inte skall kosta mer än 60.000 kronor. För att klara ett så lågt pris har de ritat båten själv och bygger prototypen på fritiden. 

Tanken är att man skall kunna bygga en båt i en attraktiv prisklass som kan användas både inom machracing men också för segelskolor och till segelföreningar. På sikt hoppas man på att skapa en egen klass med båttypen, i första omgången här uppe i Bottenviken.

Jonas tror på en snabb båt och menar att båten skall klara över 15 knop. Båtens längd blir ca 6x2,5 m. Båten skall levereras med sänkköl för att den lättare skall kunna trailas. Förutom traditionell segelföring kommer man att utrusta båten med gennaker och går bort från spinaker lösning.

Vi kommer att följa projektet under vintern och återkommer med mer bilder och djupare information om båtens utrustning och prestanda.

Din e-postadress:

Vad tycker du om artikeln?

-Mycket bra
-Bra
-Inte  bra

-För lång
-Lämplig
-För kort

-Följ upp


 

 

 
 
  HITTA SNABBT:
         

Välkommen till Bottenviken.se
Vi hjälper dig med att hitta besöksmål, boende och aktiviteter i Bottenvikens skärgårdar. Sidan startades i februari 2000. Under Bottenviken.se hittar du tusentals sidor med information, artiklar och videoreportage från hela Bottenviken.

BOTTENVIKEN I SOCIALA MEDIER:

Bottenviken på Facebook
Bottenviken på YouTube

  NYHETSBREV

Vill ni veta vad som händer i skärgården?
Anmäl er till vårt nyhetsbrev nedan.

KONTAKT:
Alf-Arne Harjo
info@bottenviken.se
Telefon 070 52 195 92

 
HEM RESMÅL: KARTA BOENDE BÅTLIV: WEBB-TV ARTIKEL ARKIV VINTER OM OSS
    Haparanda   Bottenviken       Kunskap       2000 - 2017        
    Kalix           Distans                
    Luleå           Båtklubbar                
    Piteå           Maringuiden                
    Skellefteå           Aktiviteter                
    Finland                            
    Ratan                            
    Holmön