Spännande och utmanande kappseglingsform:
Modellbåtssegling

Här en kväll när jag surfade runt på nätet kom jag över hemsidan till Stockholms RadioSegelSällskap och läste följande rader: Är du inbiten kappseglare?, Har du svårt att få tiden att räcka till?, Har du en tävlingsdjävul inom dig? Då är du en presumtiv modellbåtsseglare.

Jag blev lite nyfiken på denne formen för sport och sökte vidare information om modellsegling i Norden och blev överrasket över hur stor denna sport är.

Modellbåtssegling i Sverige styrs av Svenska modellseglarförbundet (SMSF), som är anslutet till Svenska Seglarförbundet (SSF). Detta ger medlemmarna samma status som medlemmarna i alla andra båtklubbar anslutna till Svenska Seglarförbundet. Även i det internationella seglarförbundet (ISAF) finns en modellbåtssektion, ISAF-RSD (Radio Sailing Division).

Enligt de som driver modellbåtssegling är det en spännande och utmanande kappseglingsform där det gäller att taktiskt utnyttja kappseglingsreglerna. I radiosegling är det tätare mellan båtarna och allt händer mycket snabbare. 10-15 starter på en dag är det inte många kappseglingsformer som kan bjuda på. I Sverige finns det ett antal olika klasser som det tävlas i.

I modellbåtssegling får du användning av dina kappseglingskunskaper och spänningen i en kappsegling med modellbåt är minst lika stor som i storbåt. Men du lägger varken ner en förmögenhet eller alltför mycket av din tid på det. Inga helger på varvet, ingen upptagning, ingen sjösättning, du behöver inte heller gå nattvakt på båtklubben och Driftskostnaden på en modellbåt är knappt mätbar jämfört med en storbåt.

Alla som seglar modellbåt är inte gamla kappseglare, det kan lika gärna vara någon som gillar att bygga flygplan som vill testa på en båt. Många bygger själva från grunden eller bara sätter ihop färdiga bitar. Det har hänt att hembyggda båtar vunnit SM och hållit sig konkurrenskraftiga många år efteråt.

Historiskt sett är de flesta i toppen på modellbåtskappseglingar fd elitseglare eller snäppet därunder. Stockholms RadioSegelSällskap har allt från SM-vinnare i Flying Junior på 60-talet till Whitbreadvinnare på 90-talet bland de som toppar tävlingarna. En världsmästare i R2.4 finns också bland klubbens medlemmar.

I den för Sverige relativt nya klassen International One Meter finns bl.a Magnus Woxén som aktiv medlem i Stockholms RadioSegelSällskap. Magnus Woxén var med på SEB i senaste Volvo Ocean Race. Magnus och några till köpte båtar i Australien och skeppade hem dem i SEB´s container som följde dem runt jorden.

Radiostyrd Segling har den egenart att det är något man gör tillsammans med andra, att stå och segla ensam kan se mysigt ut men blir fort tråkigt. Så funderar du på att köpa segelbåt, försök skaffa två. Det er en stor fördel att ha någon erfarenhet från segelbåtar i full storlek, annars måste man först lära sig hur man får en segelbåt till att röra sig dit man vill. I några av de större modellbutikerna kan man köpa mer eller mindre färdiga båtar som är utmärkta till hobbysegling. Här i Luleå finns modellbåtar från Kyosho som nyligen har kommit ut med en ny segelbåtmodell och det levereras en video med byggsatts så att man enkelt kan lära sig hur båten ska hanteras. Byggsattsbåtarna går inte så snabbt och kan vanligtvis inte segla under alla förhållande, så i konkurrens med specialutvecklade båtar vill de vanligtvis förlora.

Svenska Modellseglarförbundet bildades 1979 för att organisera och utveckla kappsegling med radiostyrda segelbåtar. SMSF är anslutet till Svenska Seglarförbundet (SSF). SMSF upprättar årligen ett kappseglingsprogram som omfattar lokala tävlingar, kvalificeringstävlingar och mästerskap. Förbundet svarar också för båtregistrering, mätbrev och allmänna regler för seglingsverksamheten.

De svenska radioseglarna har ett givande samarbete med radioseglare i de nordiska länderna, och varje år seglas Nordiskt Mästerskap i den internationella Marbleheadklassen. Det internationella utbytet är över huvud ett lockande inslag i seglingsverksamheten. VM och EM seglas i de största klasserna och den som ger sig in i sporten på allvar har alltså många möjligheter till ett stimulerande internationellt utbyte.

De olika klasserna som det tävlas i:

Marblehead

Marblehead är den största klassen. Den är en konstruktionsklass och ursprungsregeln sammanställdes år 1932 av Roy L. Clough, Marblehead Model Yacht Club i Marblehead, Massachusetts, USA och fick internationellt status av ISAF-RSD 1937. Den bygger på några enkla regler om båtens längd, segelyta och maximal masthöjd. I övrigt är mycket fritt för konstruktören vad gäller material, utformning, vikt osv.

Skrov och rigg byggs i lätta och starka material, vilket tyvärr gör priset ganska högt. Båten styrs vanligen med två servon, ett för styrning och en winsch för riggen. För att segla optimalt i olika vindstyrkor används flera riggar med olika storlekar.

Båten har en total längd av max 1390 mm, väger normalt 3-5 kg och har en segelyta på max 0.5161 m2.

MidiB

MidiB är en ny entypsbåt framtagen 1996-97 av M-RACING. MidiB har blivit en snabbt växande klass i Sverige och Norge med över 70 båtar sålda. Tanken var att få fram en enkel och snabb båt för både nybörjare och mer erfarna seglare, kanske innan man tar steget till Marblehead.

MidiB är 95 cm lång, 195 cm hög och väger ca 3.5 kg. Skrovet är byggt i formpressad plast, mast och segel är av typ "swingrigg" som gör hanteringen väldigt enkel. Den finns som byggsats eller helt färdigbyggd.

Priset inkl radio och servon ligger runt 4000 kr. Genom sitt släktdrag med M-båten Berlioz har den segelegenskaper som vida överglänser övriga byggsatsbåtar från de stora hobbyleverantörerna.

MiniB

Den här båten togs fram för att ersätta den lilla microtolvan som bassängbåt på båtmässan i Stockholm. Microtolvan drogs med problemet som alla nedskalade båtar har, den dåliga styvheten och stora avdriften. En nedskalad båt duger egentligen bara som hyllprydnad.

MiniB, som lånat sina linjer från en riktig RC-båt, nämligen M-båten Berlioz, visade sig klara bassängjobbet utmärkt, men mer förvånande så gick båten utmärkt även i öppen sjö. Det har givit stor spridning åt klassen och redan förra säsongen seglades en cup med tävlingar i Helsingborg, Tranås och Stockholm.

Internationella Enmeterklassen

Enmetern är en konstruktionsklass med entypsriggar. Vikten ska vara min 4.0 kg. Djupgåendet i sötvattaen ska vara min 370 mm. max 420 mm. Skrovet ska vara enkelskrov med max längd 1000 mm. Kölvikten ska vara min 2,2 kg, max 2,5 kg. Materialet i mast och bom ska vara aluminiumlegering. Tre riggar är tillåtna med dessa masthöjder:

  • Rigg 1 1660 - 1700 mm.
  • Rigg 2 1240 - 1280 mm.
  • Rigg 3 940 - 980 mm.

Är du intresserad i modellbåtsegling finns några hemsidor med information om sporten du kan starta med:

Stockholm RadioSegelSällskap:
http://www.srss.se/

Svenska ModellSeglarförbundet:
http://www.smsf.se/

Sundsvalls ModellBåtsklubb:
http://www.smbk.se/

Finlands RC-Seglare:
http://www.iom-nordic.org/

Norges Modellseglarförening:
http://home.online.no/~bjuk/nms/norsk.htm

Källa: Stockholm RadioSegelSällskap och Svenska ModellSeglarförbundet.

Din e-postadress:

Vad tycker du om artikeln?

-Mycket bra
-Bra
-Inte  bra

-För lång
-Lämplig
-För kort

-Följ upp


 

 

 
 
  HITTA SNABBT:
         

Välkommen till Bottenviken.se
Vi hjälper dig med att hitta besöksmål, boende och aktiviteter i Bottenvikens skärgårdar. Sidan startades i februari 2000. Under Bottenviken.se hittar du tusentals sidor med information, artiklar och videoreportage från hela Bottenviken.

BOTTENVIKEN I SOCIALA MEDIER:

Bottenviken på Facebook
Bottenviken på YouTube

  NYHETSBREV

Vill ni veta vad som händer i skärgården?
Anmäl er till vårt nyhetsbrev nedan.

KONTAKT:
Alf-Arne Harjo
info@bottenviken.se
Telefon 070 52 195 92

 
HEM RESMÅL: KARTA BOENDE BÅTLIV: WEBB-TV ARTIKEL ARKIV VINTER OM OSS
    Haparanda   Bottenviken       Kunskap       2000 - 2017        
    Kalix           Distans                
    Luleå           Båtklubbar                
    Piteå           Maringuiden                
    Skellefteå           Aktiviteter                
    Finland                            
    Ratan                            
    Holmön