Järngänget startar järnmotorn

Fredag 14 februari blev jag inbjuden att bevittna återstart av en restaurerad c:a 80 år gammal tändkulemotor. Underverket fanns att beskåda i en lokal nedanför systrarna Östlings skoaffär i Kyrkbyn, Gammelstad. Motorn, en AVANCE, byggd av Bolinder Munktell i Stockholm.

Så utrustad med en lånad digitalkamera och anteckningsblock ifrån Affe, åkte jag ut till Gammelstad. Tipset om händelsen fick jag ifrån min förra arbetskamrat Johnny Sandkvist, som tidigare ägnat mycket tid åt att hjälpa till med uppbyggnaden av Hägnan i Gammelstad.

Johnny blev erbjuden att köpa en motor ifrån Manfreds Maskin i Niemiholm. Manfreds Maskin hade fått denna motor som inbyte vid ett traktorköp som Sågen i Lakaträsk en gång gjort. Manfred Maskin hade bud på denna motor från några ifrån Mellansverige men ville gärna att motorn skulle bli kvar i Norrbotten. Efter några turer fram och tillbaka beslutades att motorn skulle köpas av Hägnan för visning inför allmänheten.

Motorn är en AVANCE #7619 på 10 BHP (Break horse power) eller mätt effekt på svänghjulet. Maxeffekt uppnås vid 500 r/m (revolutions per minute) varv per minut.

Orginalhandboken finns fortfarande bevarad och är utförlig med sprängskisser och reservdelsförteckning.

Nå startade nu underverket?

Jo då redan på andra ”kicken” fick Johnny igång motorn. Viss justering av bränslepumpen kommer att krävas men efter det, så skall den fungera som ny.

Båtmotormuseum

Båtmuseum på Junkön

Då både Johnny och jag har en bakgrund i båtbyggeri så kom naturligt resonemanget upp rörande restaurering och dokumentation av gamla båtmotorer som det ju finns en hel del av i Luleås skärgårdar. Viss ”export” har ju skett till Västerbotten så frågan blev då huruvida den exporten var ett nytt exempel på politikernas oförmåga att inse att vi faktiskt har varit en sjöstad.

Det visade sig vid en kontroll med Kaj Bergman på Hägnan, att så alls inte var fallet, tvärtom. Den motor vi bevittnade, kommer att användas som drivkälla i ett framtida komplett sågverkssamhälle som kommer att byggas på Hägnanområdet.

Dessutom finns lagrat ett 20-30 tal marinmotorer som är sparade för ett framtida Sjöfartens Hus eller för annan exponering. Sjöfartens Hus är ju ett projekt som några engagerade driver och som syftar till att dels skapa lokaler för båtrestaurering av gamla båtar och dels samla båtintresserade för sjöanknutna aktiviteter. Tyvärr så har inte denna grupp ännu fått stöd för sina ansträngningar hos politikerna utan måste driva denna fråga med de begränsade resurser som privata personer kan uppbringa.

På Junkön finns också ett litet båtmotormuseum i anslutning till skärgårdsmuseet. Här hittar man 20-talet båtmotorer av olika årmodeller.

Claes Törnsten

Din e-postadress:

Vad tycker du om artikeln?

-Mycket bra
-Bra
-Inte  bra

-För lång
-Lämplig
-För kort

-Följ upp


 

 

 
 
  HITTA SNABBT:
         

Välkommen till Bottenviken.se
Vi hjälper dig med att hitta besöksmål, boende och aktiviteter i Bottenvikens skärgårdar. Sidan startades i februari 2000. Under Bottenviken.se hittar du tusentals sidor med information, artiklar och videoreportage från hela Bottenviken.

BOTTENVIKEN I SOCIALA MEDIER:

Bottenviken på Facebook
Bottenviken på YouTube

  NYHETSBREV

Vill ni veta vad som händer i skärgården?
Anmäl er till vårt nyhetsbrev nedan.

KONTAKT:
Alf-Arne Harjo
info@bottenviken.se
Telefon 070 52 195 92

 
HEM RESMÅL: KARTA BOENDE BÅTLIV: WEBB-TV ARTIKEL ARKIV VINTER OM OSS
    Haparanda   Bottenviken       Kunskap       2000 - 2017        
    Kalix           Distans                
    Luleå           Båtklubbar                
    Piteå           Maringuiden                
    Skellefteå           Aktiviteter                
    Finland                            
    Ratan                            
    Holmön