En båttur i september

Båthamnen på Småskär 6 september

I helgen kom finvädret och skärgården fylldes åter med båtglade människor. Vi var ute och åkte från ö till ö och överallt var hamnarna fulla av båtar. På Småskär och Junkön var det helt fullt. Kluntarna hade också mycket båtar i hamnen så denna helgen var kanske den sista med bra väder och hyfsad värme.

Vi har haft en kall och dålig sensommar.
Många har redan tagit upp sina båtar och i många hamnar kan man se att båtplatserna tömmes.

Tidigare i veckan visade väderprognosen att ett högtryck med värme var på väg. På fredagen sken solen och vi tänkte som många andra att detta kan vara den sista båthelgen med fint väder. Vi åkte ut tidigt på fredagen och vårt första stopp var Klubbviken. Där var det helt tomt i hamnen och en skylt på dörren med ett meddelande att anläggningen var stängd under helgen på grund av sjukdom.

Klubbviken Havsbad 5 september

Vi drog besvikna vidare till Junkön. I hamnen blev vi önskad välkommen av Sten-Ove Hjelte som väntade gäster från ett företag i stan som skulle ut och äta, bada bastu och ha en trevlig kväll i museets lokaler. En tillställning som blir mer och mer populär enligt Hjelte. På lördagen väntades ett nytt gäng.

Under kvällen kom Ronja med sällskapet som bestod av ett 20-tal tjejer och några få grabbar! Stämningen var hög och efter mat och sällskapslekar blev det bastubad som hördes i hela hamnen. Sent på kvällen drog sällskapet tillbaka till stan och stillheten sänkte sig på nytt över Junkön. Några få båtar övernattade.

Junköfjärden lördagen 6 september

På lördagen drog vi vidare mot Kluntarna i strålande solsken och ett helt blickstilla hav. En otrolig september dag som måste avnjutas. På Kluntarna låg ett 10-tal båtar i gästhamnen. Vi drog vidare till Småskär och var säker på att möta en tom hamn som det ofta är så sent på säsongen. Till vår stora överraskning var hamnen full av gästande båtar.

Junkön lördag 6 september.

På eftermiddagen bestämde vi oss för att vända tillbaka till trevliga Junkön med alla bekvämligheter som finns i hamnen. När vi kom in i hamnen fick vi på nytt en överraskning. Åtta segelbåtar samt några motorbåtar låg förtöjd i hamnen och Hjeltes lördagsgäster fyllde hamnen med glada människor. På söndagen åkte vi in till Altappen. Här blev hamnen utöver eftermiddagen full med båtar och flera båtar måste vända på grund av att det inte fanns plats. Som mest var det upp mot 20 båtar i hamnen. På väg hem var det som en normal sommardag med ett pärlband av fritidsbåtar på väg in mot stan efter en trevlig helg i skärgården.

Värmen ser ut att hålla i sig hela veckan.

Din e-postadress:

Vad tycker du om artikeln?

-Mycket bra

-Följ upp

HITTA SNABBT:

Välkommen till Bottenviken.se
Vi hjälper dig med att hitta besöksmål, boende och aktiviteter i Bottenvikens skärgårdar. Sidan startades i februari 2000. Under Bottenviken.se hittar du tusentals sidor med information, artiklar och videoreportage från hela Bottenviken.

BOTTENVIKEN I SOCIALA MEDIER:

Bottenviken på Facebook
Bottenviken på YouTube

NYHETSBREV

Vill ni veta vad som händer i skärgården?
Anmäl er till vårt nyhetsbrev nedan.