En pärla till salu

I ett båtmagasin på NP Marin i Luleå gömmer det sig en liten skatt under ett täcke av damm. En R5:a med det vackra namnet Navette som byggdes 1937 av Vilenius Båtbyggeri i Borgå Finland. Där under dammet finns en vacker jakt med teak däck. Genom nuvarande ägare fick jag veta historien om båten och jag tyckte den var så intressant att jag ville dela den med flera. Ägaren Alf-Erik Mathisen är nu på utkik efter en ny ägare till Navette.

Navette ritades av Civilingenjör Gunnar L. Stenbäck och båten byggdes av Vilenius Båtbyggeri i Borgå Finland i 1937. Båten kom hösten 1952 till Sverige och upp till Norrbotten 1978.

Civilingenjör Gunnar L. Stenbäck föddes i Helsingfors 31 october 1880 och avled i Helsingfors 1946. Stenbäck blev student 1898 och utexaminerades från Chalmers tekniska institut, fackavdelningen för skeppsbyggeri i Göteborg 1903. Han blev disponent för Helsingfors Båtvarv under åren 1907 – 08. Året efter, yacht och båtkonstruktör fram till 1928. I perioden 1928 – 1946 var Stenbäck Surveior för Lloyds Register of Shipping. Satt också som styremedlem i Skandinaviska Seglarförbundet, Finlands Seglarförbund och Nylänska Jaktklubb i vilken klubb han många år var sekreterare och vicekommodor, och blev också klubbens hedersmedlem.

Som konstruktör debuterade han 1902 och hade sin största framgång med båtar konstruerade efter den såkallade amerikanska regeln som gällde i Finland från 1904 - 1918. Stenbäck insåg tidligt betydelsen av att man i Finland skulle bygga båtar enligt den internationella mätregeln och ritade sin första sexa Finn 1911. Sedan den nya internationella regeln trädde i kraft 1919 ritade han en åtta och ett tiotal sexor som representerade Finland på de utlänska tävlingsbanorna.

År 1931 fick han uppdraget att rita en billig båt och det resulterade i en entypsbåt kallad Hajbåten som byggdes i över 300 styck och som har lärt en generation finländare i att segla. En sjövärdig och relativ billig båt man kunde kappsegla med.


Hajbåt byggd av Jan Backman på Jakobstads båtvarv.
Foto: Boris Ersson.

Den internationella 5-m klassen tillkom på förslag från Frankrike omkring år 1930. Ett vilkor var att djupgående skulle begränsas till 1,10 meter för att man skulle kunne kappsegla på de franska floderna. I Norge byggdes den första R5:an i Norden och levererades till Frankrike. Båtens namn var Thora. År 1936 omfattade klassen i Frankrike 9 båtar.

Åren 1935 - 1936 väcktes intresset för R5:an både i Sverige och Finland. Orsaken var att man från början av 1930-talet sökt efter en kappseglingsbåt som kunde ersätta 6:an som hade blivit för stor, tung och dyr. Gustav Estlander gjorde ett utkast till en 5-m R yacht enligt samma regel som gällde för 6:orna, men vann föga intresse. Men till säsongen 1936 hade både Sverige och Finland skapat en liten kappseglingsklass av femmor. I den stora regattan i Helsingfors i juli 1936 deltog en norsk R5:a och fyra från Finland. Båtarna var 5L 1 Marina, konstruktör Henrik Robert, L2 Barbro, konstruktör Gunnar L. Stenbäck, L3 Why Not, konstruktör Birger Slotte och L4 Najaden, konstruktör Jarl Lindblom.

Båtarna visade sig mycket jämna och alla tog antligen första eller andra pris under de fyra dagar som regattan räckte. I Sandahamnsregattan några veckor senare mötte Marina och Barbro två svenska femmor i Sandhamn.
L 2 Barbro seglad av sin rutinerade ägare Birger Andersson blev en framgång för Gunnar Stenbäck och till säsongen 1937 fick han i uppdrag att konstruera L5 Ghita, L6 Navette och L7 L´Amie. Ghita byggdes som utlottningsbåt för NJK och förvärvades senare av direktör Gunnar Grönblom. L7 L´Amie byggdes på Jonassons varv på Pörtö för sjökapten Ossi Hjelt och såldes följande år till Göteborg.

L6 Navette byggdes för brödrena Herbert och Viktor Tillander tillhörande en gammal seglarfamilj med flere generationer seglare. Båten byggdes på Ludvig Vilenius Båtbyggeri i Borgå av mahogny och med blyköl. Varvet har ett mycket gott anseende och där har byggts massor av högklassiga yachter. Namnet Navette är ett namn på en viss form av diamantslipning.

Under de följande säsongernas kappseglingar visade sig Navette ej vara lika framgångsrik som Barbro och Ghita. Båten var knappast sämre men felet var vel att brödrerna Tillander inte var tillräckligt rutinerade som kappseglare och inte lade ner så mycket tid och pengar på träning och exkluxiv segelutrustning. De deltog ej heller lika flitigt i kappseglningsverksamheten som de nämnda konkurrenterna.

Familjen Tillander solgte till slut båten hösten 1952 till Sverige och fick namnet Mari-Juana. Den fick segelnummer 5S 105 som den har haft fram till i dag. Till Norrbotten kom båten i 1978 och blev köpt av Håkan Hällgren i Boden. I 1988 köpte Bo Pettersson i Luleå båten och döpte den om till båtens utsprungsnamn Navette. I 1996 köpte Alf-Erik Mathisen Navette och söker nu efter en ny ägare.

Din e-postadress:

Vad tycker du om artikeln?

-Mycket bra
-Bra
-Inte  bra

-För lång
-Lämplig
-För kort

-Följ upp


 

 

 
 
  HITTA SNABBT:
         

Välkommen till Bottenviken.se
Vi hjälper dig med att hitta besöksmål, boende och aktiviteter i Bottenvikens skärgårdar. Sidan startades i februari 2000. Under Bottenviken.se hittar du tusentals sidor med information, artiklar och videoreportage från hela Bottenviken.

BOTTENVIKEN I SOCIALA MEDIER:

Bottenviken på Facebook
Bottenviken på YouTube

  NYHETSBREV

Vill ni veta vad som händer i skärgården?
Anmäl er till vårt nyhetsbrev nedan.

KONTAKT:
Alf-Arne Harjo
info@bottenviken.se
Telefon 070 52 195 92

 
HEM RESMÅL: KARTA BOENDE BÅTLIV: WEBB-TV ARTIKEL ARKIV VINTER OM OSS
    Haparanda   Bottenviken       Kunskap       2000 - 2017        
    Kalix           Distans                
    Luleå           Båtklubbar                
    Piteå           Maringuiden                
    Skellefteå           Aktiviteter                
    Finland                            
    Ratan                            
    Holmön