Ett besök hos fyra av världens bästa båtbyggare


Maestro 40

En av våra medarbetare Claes Törnsten besökte tillsammans med några vänner fyra av världens kanske bästa båtbyggare. Båtbyggarna Maestro Boats, Baltic yachts, Scandi Yachts och Nautors bygger i dag stora avancerade segelbåtar i plast som är välkända över hela världen. Och det bästa av allt, båtarna byggs här uppe i Bottenviken!

Här följer Claes berättelse:

Då en av mina bekanta har för avsikt att bygga en ny one-off båt ville jag gärna utnyttja mina bekantskaper på den finska sidan för att ge honom möjligheten att få se världens kanske skickligaste varv och vad som dom kan åstadkomma. Finnarna har ju, främst kanske genom Nators samarbete med Sparkman & Stephen på 60-70 talet, skapat sig ett gott rykte som båtbyggare. Nators framgångar har sedan utvecklats, breddats och fördjupats både av Nator och genom varv som Baltic Yachts, Scandi Yachts, Maestro Boats och många andra. Det är inte bara inom plastbåtsbygge man utvecklat nya material och byggmetoder utan det finns även fantastiskt skickliga träbåtsvarv både i Jakobsstad och Karleby.


Baltic 147"

Våran resa

De varv våra finska vänner hade planerat in för vårt besök var:

  • Maestro Boats
  • Baltic yachts
  • Scandi Yachts
  • Nautors Swan

Vi började dagen med att besöka Maestro Boats.
Dom bygger:

  • Maestro 35
  • Maestro 38
  • Maestro 40
  • Maestro 95

Samtliga är segelbåtar utom möjligen Maestro 95 som har mer motorseglarkaraktär. Den båt vi var speciellt intresserade av var den nyutvecklade Maestro 40 som är 12,1 m LOA.

Maestro 40 är ritad av Eivind Still och har snabba linjer och en fantastisk inredning, speciellt vad gäller alla trädetaljer (som på alla varv vi besökte) Maestro 40 har ett krysställ med 109 % genua på 90 m2 För att vara en 40’ är det ett stort segelplan och detta har åstadkommits genom utnyttjande av ovanligt extrema byggmetoder för en seriebyggd båt. Så har t.ex. skrovet och fasta inredningsdetaljer byggts med teknik baserad på vakuum injektion och lätta distansmaterial. Det var i själva verket denna byggmetod som vi var speciellt intresserade av. Det är ingen tvekan om att finnarna har kommit mycket långt med denna teknik och kan bygga skott, skrov och även sjökortsbord och motorhuvar mycket starka och mycket lätta. Genom vakuumsugning, s.k. ”bagging”, verkar tidigare problem med luftinneslutningar och delamineringar vara eliminerade. Injiceringen går så till att man kopplar till och frånslangar till tunnorna med polyester som står i skyddade lokaler skilda från produktionshallarna. Medels vakuum sugs polyestern in i de färdiglagda laminaten och allt ”baggas” (allt material som skall gjutas läggs in i speciella påsar, därav uttrycket bag som ju betyder påse på engelska) så att all ev. luft sugs/pressas ut. Man kan välja mellan en mycket lätt typ av plywood som kärnmaterial eller divinycell eller t.o.m. s.k. ”honeycomb” vilket rakt översatt betyder honungskaka eller vaxkaka och beskriver uppbygganden av distansmaterialet. Alla tre materialen ger otroliga viktbesparingar men kostar givetvis därefter. Kombinerar man sedan dessa lätta kärnmaterial med extremt starka ytmaterial som t.ex. kolfiber så blir viktbesparingar på upp till 2/3 av båtvikten jämfört med konventionella material möjliga.

Kölen är av bly och sitter fäst i en ihålig stålfena. Fenan har på toppen en fläns som är 2000 mm lång och 300 mm bred. Tyngdpunktscentra på den 2 700 kg. tunga kölen ligger hela 1800 mm under DWL. En annan intressant detalj på kölen är att övre delen av stålfenan har en speciallegering som fjädrar och återgår till sin ursprungliga form vid kraftig åverkan som t.ex. en grundkänning.


Här syns ett ex. på ett laminatskott som man lätt lyfter med en hand.

Nästa besök var Baltic yachts


Däck till en 150' yacht. Lägg märke till fördjupningen i sittbrunnssargen som är avsedd till s.k. Partybelysning.

Baltic Yachts byggde från början 40’-50’ i serie. Senare har man specialiserat sig på större one-off båtar i, om köparen har råd, extremt lätta och starka material. De största båtarna som jag tidigare sett på detta varv var en 145’ och en 147’. Nu bygger man en 150’ alltså omkring 50 m lång! Jag var och är mycket imponerad av Baltic för det förtroende köparna visar genom att be Baltic utveckla båtar i denna storlek, på löpande räkning och med extremt lätta material. Den 147’ som jag såg senast vägde bara en tredjedel av vad en ordinär konstruktion skulle väga. Trots utvecklingen på laminatsidan har inte Baltic släppt yrkeskunskapen på trä sidan. Ovan nämnda 147’ hade en inredning byggd i honeycomb och kolfiber. Finishen på möblerna var otrolig och att kunna lyfta en fåtölj som såg ut som en fåtölj från en möbelmässa med en hand, kändes overkligt.


Inredningen på en 150’ allt byggs i komposit. De svarta delarna är i kolfiber.

När Baltic genomhärdar dessa båtar bygger man en ugn runt dem, höjer på några timmar värmen till ca. 80 grader varefter de får stå i några dygn i avsvalning. Energiåtgången är så väldig att stadens eget elnät inte klarar av effektbehovet utan stora generatorer får hyras in från Åbo.

Jag frågade Baltic om hur lång garanti de lämnar på dessa båtar? Dom svarade då att dom aldrig fått frågan men att garantin var på livstid. ”Vi har inte råd med missnöjda kunder” var deras förklaring.

Efter en snabb lunch besökte vi Scandi Yachts.

Nisse Luoma, ägare till Scandi Yachts är kanske känd för de äldre Luleåseglarna, då han ofta seglade här sent -60 tal, med sin ”Fågel Blå” en mycket vacker Swan 36:a som han inrett själv. Nisse började ju sin karriär som båtbyggare hos Nautor.

Scandi Yachts är kanske det extremaste varvet för one-off båtar. Här har man byggt båda Big Foot och många andra kända racers. Man har även skapat Vision serien 52’, 57’, och 65’. På Scandi Yachts är man inte obekant med några av de extrema byggmetoderna vi sett och säkert några som vi inte fick se. Nisse har en djup kunskap i materiallära och har prövat på de flesta materialkombinationer i praktisk tillämning. För närvarande jobbar han mycket för Targa med utveckling av formar samt byggmetoder. Targa ägs ju av en annan f.d. jakobsstadsbo, Johan Karpelan, så där finns ett bra samarbete. Om jag själv skulle bygga en ny båt med lite nya material skulle jag utan tvekan lägga ordern hos Nisse.

Sist besökte vi Nautor

Nautor har byggt en ny fabrik på gamla Schauman området i Jakobsstad. Nu ligger man alldeles vid en djupkaj och kan medels luftkuddeslädar lyfta, eller jag kanske skall säga blåsa, dessa enorma båtar direkt i sjön från fabriken. Enorma? Ja denna fabrik bygger bara båtar över 100’ när vi var där låg det minst 8 st. under färdigställande. Nautor ägs numera av italienska intressenter och design och investeringsviljan har inte gått förlorad genom detta. För att idag ha modet att bygga en helt ny fabrik med plats för 10-15 st 100’ krävs lite framtidstro. Nautor behärskar givetvis alla de extrema byggmetoderna men bygger mest i ganska konventionella material. Kundkretsen finns mest kring Medelhavets stränder, och kanske kvalitets, prestanda och hållfasthetskraven får stå något tillbaka för imponeringsförmågan?

Då vi besiktigade en av dessa 100’ som höll på att färdigställas stötte jag på en segelbekant som jobbade på Nautor. Då jag frågade honom om vad han pysslade med svarade han att han höll på att checka det trådlösa nätverket! All information typ radar, nav. program, vind och sjödata och säkert kvällens meny kan plockas upp var som helst i båten trådlöst på små Lap Tops som man bär med sig. Dessa båtar är som standard utrustade med dessa finesser.


Tyvärr blev ihopklippningen av bilderna inte så bra p.g.a. båtens längd. Båten är en Swan 100’

Sammanfattning

Vår resa var ju föranledd av att vi ville se de allra senaste byggmetoderna som idag kan tillämpas, det syftet vart med råge uppnått. Man kan säga att vi här fick se alla de fyra olika metoder man idag har utvecklat från ganska lätta till extremlätta

  1. Konventionella glasfiberförstärkta laminat. Inget kärmaterial
  2. Glasfiberlaminat/kolfiberlaminat med distansmaterial av lättplywood
  3. Glasfiberlaminat/kolfiberlaminat med distansmaterial av Divinycell
  4. Glasfiberlaminat/kolfiberlaminat med distansmaterial av honeycomb

Tyvärr har jag ej viktminskningarna med respektive material, men den är avsevärd. Betänk bara viktreduktionen på Baltics 147’ när hela båten väger 30% av vikt med konventionell uppbyggnad, då är vikt reduktionen stor. I denna viktangivelse är givetvis även mast, inredning och möbler i kolfiber med honeycomb kärna.

En bidragande orsak till att dessa varv varit så framgångsrika förutom lyckan av att ha en mycket lojal personal, är att även kommunen har ställt upp och verkligen stöttat dessa varv. Som ett ex. på detta tycker jag att man kan nämna att alla lyktstolpar, refuger och trafikljus har satts på gångjärn av kommunen för att alla hinder snabbt skall kunna undanröjas på väg ner mot hamnen till sjösättning. Positivt!
Personalen har dessutom ett djupt intresse i varvets fortbestånd. Så har t.ex. personalen på Baltic en stor ägarandel. Det befrämjar säkert engagemang och ansvar. Positivt!

Slutligen vill jag tacka mina vänner Svante Lindvall, Jakobstad samt Nisse Stenman i Gamla Karleby för deras självuppoffrande hjälp. Tack pojkar!

Redan Gustav den tredje sa:
”Finland klarar Sverige sig inte förutan”
Han hade rätt.

Seglarhälsningar
Claes Törnsten
s/y Stormy

Din e-postadress:

Vad tycker du om artikeln?

-Mycket bra
-Bra
-Inte  bra

-För lång
-Lämplig
-För kort

-Följ upp


 

 

 
 
  HITTA SNABBT:
         

Välkommen till Bottenviken.se
Vi hjälper dig med att hitta besöksmål, boende och aktiviteter i Bottenvikens skärgårdar. Sidan startades i februari 2000. Under Bottenviken.se hittar du tusentals sidor med information, artiklar och videoreportage från hela Bottenviken.

BOTTENVIKEN I SOCIALA MEDIER:

Bottenviken på Facebook
Bottenviken på YouTube

  NYHETSBREV

Vill ni veta vad som händer i skärgården?
Anmäl er till vårt nyhetsbrev nedan.

KONTAKT:
Alf-Arne Harjo
info@bottenviken.se
Telefon 070 52 195 92

 
HEM RESMÅL: KARTA BOENDE BÅTLIV: WEBB-TV ARTIKEL ARKIV VINTER OM OSS
    Haparanda   Bottenviken       Kunskap       2000 - 2017        
    Kalix           Distans                
    Luleå           Båtklubbar                
    Piteå           Maringuiden                
    Skellefteå           Aktiviteter                
    Finland                            
    Ratan                            
    Holmön