Positionering av mobilsamtal hjälper nödställda

Nu kan alla de fyra stora mobiloperatörerna i Sverige, d v s Telia, Tele 2, Telenor och 3, lämna positionsuppgifter om mobilsamtal till SOS Alarm vid nödsamtal. Detta har införts successivt med början under förra året men är nu heltäckande. Hittills har SOS Alarm gjort ca 9 000 mobilpositioneringar. På årsbasis räknar SOS Alarm med att behöva göra ca 30 000 positionsförfrågningar per år.

Tekniken innebär att SOS Alarm vid mobilsamtal där den inringandes position är oklar går in med en förfrågan till teleoperatören. Det händer t ex att den inringande förlorar medvetandet av under pågående samtal eller att man helt enkelt inte vet var man befinner sig på en väg, i skogen eller på sjön. Att få fram den inringandes position tar 5-10 sekunder.

- Enligt EU:s beräkningar kan ytterligare ca 100 liv per år räddas i Sverige genom positionering av mobilsamtal, säger Nils-Erik Norin, ansvarig för nödnumret 112 inom SOS Alarm. Det är beräknat efter att positioneringen har utvecklats till att även omfatta GPS. I ett första steg får vi med teknikens hjälp fram en geografisk sektor där det oftast finns hållpunkter, t ex en väg, som gör att själva sökområdet begränsas.

I de flesta fall innebär det tillräcklig exakthet och det finns redan flera exempel på att positionering haft stor betydelse för utgången av händelser som har kommit in som 112-larm till SOS Alarm. (Se nedan.)

Teleoperatörerna får ersättning för varje uppgift som de hämtar till SOS Alarm. För enkelhetens skull beräknas denna enligt en modell som motsvarar respektive operatörs marknadsandel. På årsbasis uppgår den sammantagna ersättningen till ca 3 milj kr.

Bakgrunden till positioneringen av mobiltelefoner är att EU genom sitt telekomdirektiv kräver att teleoperatörer lämna ut uppgift om position där så är tekniskt möjligt. SOS Alarm har den svenska regeringens uppdrag att tillsammans med landets teleoperatörer utarbeta en standard för detta.

- Teleoperatörerna har alla varit angelägna om att tillsammans med oss utveckla denna möjlighet att få hjälp, framhåller Nils-Erik Norin. För de flesta människor är nödnumret 112 sannolikt den viktigaste tjänsten i deras mobiltelefon.

Exempel:

Mobilpositionering räddade liv

En natt fick SOS-centralen i Norrköping ett nödanrop på nödnumret 112 från en man som har drabbats av kramp och som omedelbart behövde ambulans. Mannen, som ringde från en mobiltelefon, uppgav att han befann sig "någonstans i Linköping", men kunde inte ange någon exakt adress.

Med hjälp av mobilpositionering kunde man dock på SOS-centralen konstatera att mannen i själva verket befann sig i ett mindre samhälle ca 12 km öster om Linköping. En ambulans dirigerades till platsen och mannen kunde föras till sjukhus.

Enligt de båda SOS-operatörer som arbetade med ärendet hade mannen sannolikt inte hittats i tid utan mobilpositionering.

Vilsna i skogen kom tillrätta med mobilpositionering
SOS-centralen i Uppsala har snabbt kunnat bidra till att människor som har gått vilse i skogen i Uppland har kunnat räddas. Med hjälp av positionering av mobilsamtal till 112 har SOS-operatörer under loppet av en månad vid två tillfällen kunnat lokalisera vilsna personer som inte har hittat hem på egen hand.

En kvinna som nyligen hade flyttat till en ort i norra Uppland körde en dag med bil till skogen för att plocka svamp. När hon skulle bege sig tillbaka till bilen konstaterade hon att hon hade gått vilse. Det började skymma, kvinnan blev orolig och ringde nödnumret 112. Den operatör på SOS-centralen i Uppsala som tog emot samtalet frågade om kvinnan kunde höra någon biltrafik, se någon kraftledning etc som kunde underlätta att lokalisera henne. Det kunde hon inte, men under samtalets gång positionerade operatören kvinnans mobiltelefon, ringde polisen i Tierp och lämnade koordinaterna för det område där kvinnan befann sig. Polisen ryckte ut och hittade kvinnan.

Vid ett annat tillfälle hade ett par i ett område i norra Uppland gått en promenad i skogen och hamnat vilse. Paret ringde nödnumret 112 och SOS-operatören i Uppsala positionerade deras mobiltelefon och meddelade koordinaterna till polisen som i sin tur kunde leta rätt på de båda personerna.

Din e-postadress:

Vad tycker du om artikeln?

-Mycket bra
-Bra
-Inte  bra

-För lång
-Lämplig
-För kort

-Följ upp


 

 
 
  HITTA SNABBT:
         

Välkommen till Bottenviken.se
Vi hjälper dig med att hitta besöksmål, boende och aktiviteter i Bottenvikens skärgårdar. Sidan startades i februari 2000. Under Bottenviken.se hittar du tusentals sidor med information, artiklar och videoreportage från hela Bottenviken.

BOTTENVIKEN I SOCIALA MEDIER:

Bottenviken på Facebook
Bottenviken på YouTube

  NYHETSBREV

Vill ni veta vad som händer i skärgården?
Anmäl er till vårt nyhetsbrev nedan.

KONTAKT:
Alf-Arne Harjo
info@bottenviken.se
Telefon 070 52 195 92

 
HEM RESMÅL: KARTA BOENDE BÅTLIV: WEBB-TV ARTIKEL ARKIV VINTER OM OSS
    Haparanda   Bottenviken       Kunskap       2000 - 2017        
    Kalix           Distans                
    Luleå           Båtklubbar                
    Piteå           Maringuiden                
    Skellefteå           Aktiviteter                
    Finland                            
    Ratan                            
    Holmön