Med Mary Ann runt jorden


Mary Ann fär fulla segel i Stilla havet.

Nyligen kom ett brev med posten från Stig Wiklund i Luleå.
Stig skriver så här:

- Jag brukar skriva dikter om saker som intresserar mej. När jag för några år sedan läste Arvid Mobergs bok "Sjöstad" där han berättar om alla segelskepp som byggdes i Luleå under 1700- och 1800-talen blev jag inspirerad att skriva en artikel eller en dikt om något av skeppen. Men det blev inte av och åren gick. Men så läste jag Boris Erssons bok "Äventyr med Måsen" där han berättar fantastiskt fint om människorna i Bottenvikens skärgårdar. Då kom inspirationen tillbaka, och jag satte mej ner och skrev en dikt. Jag valde ett av de gamla segelskeppen som är nästan bortglömda i dag. Hur många vet att Sveriges första segelskepp som seglade jorden runt hette Mary Ann och var byggt vid Oscarsvarv i Luleå? Vi har en stolt skeppsbyggnadshistoria här i Luleå. Det borde varenda elev i Luleås skolor få lära sig i hemkunskapen! Så jag skrev den här dikten om Mary Anns resa runt jorden, från Luleå till Stockholm och vidare ända till Sydney i Australien. Om ni tror att någon är intresserad så får ni gärna publicera den.

I Boris Ersson har vi fått en strålande ambassadör för Bottenvikens skärgård, och samma sak gäller den här hemsidan. Tack för trevlig läsning!

Javisst tror vi det! Här kommer Stig Wiklunds fina dikt om segelskeppet Mary Anns långa resa runt jorden…

Balladen om S/S Mary Ann

Jag besjunger här en skuta,
som blev byggd i Luleå,
med ett lastrum och kajuta
och med segel mast och rå.
Gjord av fura från när hygge
utav forna yrkesmän,
till ett säkert, vackert bygge
./. hon blev döpt till "Mary Ann." ./.

Arton hundra tretti åtta
då var skonertbygget klart,
ett skepp till Liljewalchs flotta
där hon börja´gå i fart.
Hennes mätbrev ger oss fakta
mått, hur skutan den blev gjord,
för den last hon kunde frakta
./. nu, vid selling runt vår jord. ./.

"Vi skeppar till Australien
vi får sälja allt vi kan,
jag vill tillbaka dit igen,"
sa´en sjökapten Ringman.
Köpte del i last och skuta
och inmönstra åtta man
men se, Ringman han fick sluta
./. växeln var ej gill, minsann! ./.

Ny kapten blev klar för färden
ja, Nils Werngren var hans namn,
ifrån Stockholm ut i världen
nu med kurs på Sydney hamn.
Last av virke och tjärtunnor,
dörrar, fönster, vagnar, hjul,
spett och spadar, sågar, yxor.
./. Byssan full av mat till jul. ./.

Se, nu nalkas englandskusten
Isle of Wright, där görs anlöp,
här förstärktes skepp och lasten
kompletterat med inköp.
Men hårt väder mötte skutan
med störtsjöar över däck,
vattenfaten blev vi utan
./.för i byssan som blev läck../.

Till Kap Verde för färsvatten,
i passaden söderut.
-- Men håll ut från land och gatten
vid afrikakustens slut!
Där kan vara orostider
ni kan mista alltihop
I Kapstaden pågår strider.
./. strömt och dimma vid Good Hope. ./.

Åttio nio dygn tillhopa
utan skymt av något land,
då hör vi utkiken ropa
"land i sikte!" vid havsrand.
Här är målet för seglatsen,
angör Sydney första maj,
"Sverige, var finns det?"sa´ lotsen,
./. "ni, är första svensk vi kaj." ./.

Werngren kom i rättan tiden
sålde lasten i ett slag,
prima varor -- made in Sweden
köparen blev rik en dag.
Ny last gällde det att finna
till Newcastle går vårt mål,
där finns gruva att utvinna
./. vi kan få en last av kol. ./.

Löjtnant Jackson, hamnkaptenen
talte om en båt i nöd,
"den flöt som ett vrak i leden
två man vid liv, en var död."
"Stormen drabba´när vi fiska´
mina pärlor," sa vit man,
besättningen tahitiska
./. och kaptenen var Ringman. ./.

Med fullt lastrum stuva´kolet,
vi klarera´-- tog farväl,
nu var Valparaiso målet
en lång resa -- allt gick väl.
Werngren sålde fartygslasten
och gick norrut för intag,
till Huasco, chilekusten
./. malm av koppar, av tungt slag. ./.

På julafton i stormvindar
skutan slingra´runt Kap Horn,
en for illa -- jobbet svindlar,
Kurs på värmen -- bort från pol´n.
Sen till Swansea, som anlöptes
in till lossnings-, lastningskaj.
Malmen såldes, saltet köptes,
./. hem i Stockholm sjätte maj. ./.

Jag besjungit här en skuta,
som blev byggd i Luleå,
med ett lastrum och kajuta
och med segel mast och rå.
Gjord av fura från när hygge
utav forna yrkesmän,
till ett säkert, vackert bygge
hon blev döpt till "Mary Ann."
hon! som seglat runt vår jord!

Text och Musik: Stig Wiklund 2011

Besättning: Den 26 aug 1839 inmönstrade vid Stockholms sjömanshus kapten N.P. Ringman, åtta man: styrman, timmerman, konstapel, tre matroser, kock och kajutvakt.

"Mary Ann" avgick Stockholm den 30 aug 1839 och ankom åter den 6 maj 1841.
"Mary Ann(e)" enligt mätbrev: L=71,54 fot, B=23,23 fot, Djupgående vid last =11,91 fot.
Lästetal =63,12 svåra läster, (dödvikt ca 154,6 ton).

Din e-postadress:

Vad tycker du om artikeln?

-Mycket bra
-Bra
-Inte  bra

-För lång
-Lämplig
-För kort

-Följ upp


 

 

 
 
  HITTA SNABBT:
         

Välkommen till Bottenviken.se
Vi hjälper dig med att hitta besöksmål, boende och aktiviteter i Bottenvikens skärgårdar. Sidan startades i februari 2000. Under Bottenviken.se hittar du tusentals sidor med information, artiklar och videoreportage från hela Bottenviken.

BOTTENVIKEN I SOCIALA MEDIER:

Bottenviken på Facebook
Bottenviken på YouTube

  NYHETSBREV

Vill ni veta vad som händer i skärgården?
Anmäl er till vårt nyhetsbrev nedan.

KONTAKT:
Alf-Arne Harjo
info@bottenviken.se
Telefon 070 52 195 92

 
HEM RESMÅL: KARTA BOENDE BÅTLIV: WEBB-TV ARTIKEL ARKIV VINTER OM OSS
    Haparanda   Bottenviken       Kunskap       2000 - 2017        
    Kalix           Distans                
    Luleå           Båtklubbar                
    Piteå           Maringuiden                
    Skellefteå           Aktiviteter                
    Finland                            
    Ratan                            
    Holmön