Arktisk myra testas i Skellefteå

Hydrokoptern Arctic Ant testas nu av Sjöfartsverket i Skellefteå. Den arktiska myran ska användas för lotsutsättning under issäsong med lotsstationen i Skellefteå som bas.

- Om allt faller väl ut kommer vi att spara stora mängder bunker och tid, säger Birgitte Holmblad, Sjöfartsverkets driftschef i Bottenvikens trafikområde.

Hydrokoptern har extremt god förmåga att ta sig fram i besvärliga vinterförhållanden. Till skillnad mot de befintliga lotskuttrarna och svävarna klarar den att ta sig fram över både 1,5 meter höga isvallar, mjuk snö, blötsnö och krossis.

- En annan fördel är att hydrokoptern tar sig över isrännan där fartygen gått fram. Det klarar inte svävaren, säger Birgitte Holmblad.

Öppet vatten klarar den av i tio knops hastighet, även om det inte är det optimala underlaget.
Nu var det dock inte frågan om att ta sig fram över öppet vatten som placerade hydrokoptern i Skellefteå. Istället var det båtmännen på stationen som under den stränga isvintern 2011 lade märke till att de finska kollegerna på andra sidan Bottenviken klarade av att betydligt snabbare ta sig ut till fartyg som väntade på lots. I Skellefteå låg isen så tjock att lotsbesättningen fick hyra in hamnens bogserbåtar för assistans ut till väntande fartyg, vilket var en lösning som kostade både tid och pengar. Finnarna å sin sida körde bara med hydrokoptrar. Svävarna avvecklade de för några år sedan och kuttrarna lägger de numera i vinterförvaring när isen blir 20 centimeter.

Ett studiebesök hos de finska lotsarna avslöjade att hydrokoptrarna varit i vintertjänst i 13 år och att man inte stött på några nackdelar med dem.

- Lotskuttern 761 i Skellefteå förbrukar ungefär 125 liter bunker per timme och klarar 30 centimeter fast is i 2-3 knops fart, men det sliter fruktansvärt på skrovet. Varvskostnaden för 761 efter vintern var drygt 160 000 kronor. Därför beslutade vi att testa om hydrokoptern, som förbrukar cirka 15 liter bensin per timme, kan vara ett alternativ för lotsutsättning under issäsongen, säger Birgitte Holmblad.

Hydrokoptern går nu under namnet Pilot 846 och genomförde sitt första lotsutsättningsuppdrag tisdagen den 29 januari.

Fakta/Hydrokoptern uppfanns i Florida

Hydrokoptern är en flatbottnad eller pontonförsedd båt som drivs av en luftpropeller. Den uppfanns under 1920-talet och används än idag i stort sett oförändrad i Floridas träskmarker. Hydrokoptern har även fått användning i vinterklimat, som i de svenska och finska skärgårdarna, där den färdas över snö, vatten och is.

Publicerad: 2013-02-20

Din e-postadress:

Vad tycker du om artikeln?

-Mycket bra
-Bra
-Inte  bra

-För lång
-Lämplig
-För kort

-Följ upp


 

 

 
 
  HITTA SNABBT:
         

Välkommen till Bottenviken.se
Vi hjälper dig med att hitta besöksmål, boende och aktiviteter i Bottenvikens skärgårdar. Sidan startades i februari 2000. Under Bottenviken.se hittar du tusentals sidor med information, artiklar och videoreportage från hela Bottenviken.

BOTTENVIKEN I SOCIALA MEDIER:

Bottenviken på Facebook
Bottenviken på YouTube

  NYHETSBREV

Vill ni veta vad som händer i skärgården?
Anmäl er till vårt nyhetsbrev nedan.

KONTAKT:
Alf-Arne Harjo
info@bottenviken.se
Telefon 070 52 195 92

 
HEM RESMÅL: KARTA BOENDE BÅTLIV: WEBB-TV ARTIKEL ARKIV VINTER OM OSS
    Haparanda   Bottenviken       Kunskap       2000 - 2017        
    Kalix           Distans                
    Luleå           Båtklubbar                
    Piteå           Maringuiden                
    Skellefteå           Aktiviteter                
    Finland                            
    Ratan                            
    Holmön