Navigation efter app ökar

Allt fler väljer att använda läsplattor och smartphones som komplement till traditionella sjökort. Försäljningen av navigationsappar har exploderat de senaste åren och under 2012 såldes över 100 000 appar med Sjöfartsverkets sjökortsdata.

Sjöfartsverket har i många år digitaliserat och byggt upp en databas med sjögeografiska data. En av de viktigaste produkterna som genereras från sjökortsdatabasen är elektroniska sjökort för användning i navigationssystem. True Heading, Navionics, 88 Degrees North, Garmin och Solteknik är några av de utvecklare som producerar navigationsappar för fritidsbåtssektorn med Sjöfartsverkets data.

– Sjöfartsverket ser mycket positivt på utvecklingen. Flera utvecklare använder på licens våra S57-data vilket är den bästa vektoriserade informationen man kan använda i ett navigationshjälpmedel, säger Fredrik Strömbäck på Sjöfartsverket.

Navigationsverktyget Seapilot fick förra året App Stores utmärkelse Top Grossing för att det var den applikation till Ipad som omsatte störst belopp. Navigationsappen, som utvecklats av True Heading, bygger på yrkessjöfartens standard för elektronisk navigering med Sjöfartsverkets vektoriserade S57-sjökort och AIS-data i realtid.

– Seapilot vill verkligen ligga i framkant när det gäller att ha bra sjökortsdata för våra användare. Det är en självklarhet för oss att använda data direkt från Sjöfartsverket som utan tvekan har tillgång till den mest uppdaterade informationen, säger Anders Bergström som är VD för True Heading.

Allt fler navigationssystem har i dag sjökort med data som följer Sjöfartsverkets standard vilket innebär att de har tillgång till de senaste uppdateringarna i sjökortsdatabasen. Flera tillverkare väljer även att erbjuda kunderna uppdatering med tätare intervall. Sjökorten installeras i själva appen och finns alltid tillgängliga, medan AIS-data streamas direkt från Sjöfartsverkets kustradionät. För att upptäcka och rätta till fel i sjökorten så samarbetar Sjöfartsverket och Transportstyrelsen med Seapilot. Det innebär i praktiken att användaren kan rapportera felaktigheter i sjökorten med hjälp av appen.

– Vi har en väldigt bra dialog för att förbättra underlag, lösa problem och eventuella felaktigheter som upptäcks. Vårt samarbete är ett bra exempel på hur man ständigt arbetar med att få ett så bra underlag som möjligt för produktionen av sjökortsdata, säger Anders Bergström.

Båtnavigationen i mobiler och surfplattor ser ut att vara framtidens verktyg för fritidsbåtsfolket, men det finns nackdelar. Förutom att de inte tål vatten, är ljuskänsliga och har begränsad batteritid så är det största problemet att skärmarna är små, vilket begränsar överblicken.

– Det man ska komma ihåg är att navigationsappar är ett hjälpmedel som inte kan ersätta traditionell navigering med god marginal och god uppsikt, säger Fredrik Strömbäck.

Publicerad: 2013-04-12

Din e-postadress:

Vad tycker du om artikeln?

-Mycket bra
-Bra
-Inte  bra

-För lång
-Lämplig
-För kort

-Följ upp


 

 

 
 
  HITTA SNABBT:
         

Välkommen till Bottenviken.se
Vi hjälper dig med att hitta besöksmål, boende och aktiviteter i Bottenvikens skärgårdar. Sidan startades i februari 2000. Under Bottenviken.se hittar du tusentals sidor med information, artiklar och videoreportage från hela Bottenviken.

BOTTENVIKEN I SOCIALA MEDIER:

Bottenviken på Facebook
Bottenviken på YouTube

  NYHETSBREV

Vill ni veta vad som händer i skärgården?
Anmäl er till vårt nyhetsbrev nedan.

KONTAKT:
Alf-Arne Harjo
info@bottenviken.se
Telefon 070 52 195 92

 
HEM RESMÅL: KARTA BOENDE BÅTLIV: WEBB-TV ARTIKEL ARKIV VINTER OM OSS
    Haparanda   Bottenviken       Kunskap       2000 - 2017        
    Kalix           Distans                
    Luleå           Båtklubbar                
    Piteå           Maringuiden                
    Skellefteå           Aktiviteter                
    Finland                            
    Ratan                            
    Holmön