U-båten som Maud Olofsson döpte auktioneras ut

Eric Westerberg tog båtsporten till en ny lägre nivå. Nu säljs u-båten som Eric byggde efter eget huvud, och Maud Olofsson döpte, på PS Onlineauktioner.

– Ner till drygt 30 meter går bra. Det kan vara lite svårt att navigera där nere. Men farten är låg. Den är kraftigt byggd och tål om man råkar köra på något.

Eric Westerberg i Ånäset sju mil norr om Umeå berättar om u-båten som han byggde 2007.
Då var han en uppfinningsrik 26-åring med egen verkstad som kände sig sugen på en u-båt.
– Jag googlade efter ritningar men hittade inget. Så jag byggde med vanligt bondförnuft, berättar han.

Det tog tio månader och blev ett tillfälle för Eric att testa olika tekniska lösningar. Allt från mekanik till pneumatik och datorprogrammering.
Sjösättningen drog många åskådare, SVT:s nyhetsredaktion var på plats och dåvarande näringsministern Maud Olofsson blev gudmor. Det var lite pressat för Eric.

– Det hade varit skönt att testa i lugn och ro. Men allt funkade från första början.
Nu säljer han sin u-båt via PS Onlineauktioner på grund av tidsbrist. De senaste två säsongerna har den inte varit sjösatt.
– Annars brukar den ligga vid bryggan hela sommaren så att man kan köra en sväng när man känner för det. Det ser lite speciellt ut med en u-båt mitt bland de andra båtarna.

Hur säkert är det att ge sig ned i djupt vatten i ett hemmabygge?
– Man måste följa rutinerna och se till att man har med sig tryckluft när man går ned så att man kan blåsa tankarna och ta sig upp igen. Men det finns backup-system som kan ta över. Säkerheten är viktig och jag har aldrig råkat ut för något.
Vem tror du lockas att lägga bud?
– Det skall väl vara någon likasinnad.
Men då vill man väl bygga den själv?
– Ja, det har du rätt i. Det får vara någon som är nästan likasinnad.

Eric Westerberg har fortsatt med tekniska konstruktioner. När u-båten var klar läste han till maskiningenjör och driver numera egna ingenjörsfirman Westmech med fem anställda.

Marknadsvärdet på u-båten Isabell är uppskattat till två miljoner kronor plus moms.

Fakta
Maxlast: 500 kg, motor VW 1.6 liter turbodiesel, batteridrift i undervattensläge, vikt 8.5 ton, längd 6,1 meter, max antal passagerare 4, fart: 5-6 knop

Publicerad: 2014-09-02

Din e-postadress:

Vad tycker du om artikeln?

-Mycket bra
-Bra
-Inte  bra

-För lång
-Lämplig
-För kort

-Följ upp


 

 

 
 
  HITTA SNABBT:
         

Välkommen till Bottenviken.se
Vi hjälper dig med att hitta besöksmål, boende och aktiviteter i Bottenvikens skärgårdar. Sidan startades i februari 2000. Under Bottenviken.se hittar du tusentals sidor med information, artiklar och videoreportage från hela Bottenviken.

BOTTENVIKEN I SOCIALA MEDIER:

Bottenviken på Facebook
Bottenviken på YouTube

  NYHETSBREV

Vill ni veta vad som händer i skärgården?
Anmäl er till vårt nyhetsbrev nedan.

KONTAKT:
Alf-Arne Harjo
info@bottenviken.se
Telefon 070 52 195 92

 
HEM RESMÅL: KARTA BOENDE BÅTLIV: WEBB-TV ARTIKEL ARKIV VINTER OM OSS
    Haparanda   Bottenviken       Kunskap       2000 - 2017        
    Kalix           Distans                
    Luleå           Båtklubbar                
    Piteå           Maringuiden                
    Skellefteå           Aktiviteter                
    Finland                            
    Ratan                            
    Holmön