Nytt produktionssystem för sjökort

Under 2016 kommer ett nytt system för sjökortsproduktion att införas på Sjöfartsverket. Det kommer att innebära att vissa produkter inte kan levereras som vanligt. Målsättningen är att alla sjökort och båtsportkort ska tillverkas i det nya systemet senast i slutet av 2018.

– Bildlikt talat gör vi en form av hjärtbyte på vår produktionslina eftersom den befintliga leverantören inte kommer fortsätta med underhållet av det system som vi använder i dag, säger Magnus Wallhagen, produktionschef för sjögeografi på Sjöfartsverket.

Driftsättningen av det nya systemet, från det kanadensiska företaget Caris, väntas i slutet av oktober 2016. En följd av systembytet är att Sjöfartsverket inte kommer att ge ut några nya båtsportkort under nästa år och att antalet nya upplagor av pappersjökort kommer att minimeras under 2017. Endast papperssjökort med omfattande förändringar, och som därmed måste ges ut ifrån ett sjösäkerhetsperspektiv, kommer att publiceras. Under 2018 ska uppdaterade tryckta produkter och rastersjökort levereras mer normalt igen. Leveranser av uppdaterade elektroniska sjökort (ENC) kommer att ske som vanligt efter driftsättning av nya systemet och leveranser av gällande editioner av pappersjökort samt båtsportkort kommer att fortgå som idag.

– Inledningsvis kommer vi att fokusera på de viktigaste korten ur sjösäkerhetssynpunkt. Våra kunder är väldigt nöjda med den information vi ger ut i dag. Målsättningen är att det nya produktionssystemet ska leverera ett arbete som är lika bra som det nuvarande, säger Annika Kindeberg, säljchef för sjögeografi på Sjöfartsverket.

Tryckta sjökort och rasterkort
Sjöfartsverket kommer inte att kunna producera uppdaterade sjö- och rasterkort från den 1 oktober 2016. Under 2017-2018 kommer produkterna kunna levereras successivt. Produktionsplanen kommer att uppdateras kontinuerligt.

Båtsportkort
Båtsportkorten kommer att produceras med längre intervall än normalt.

Preliminär utgivningsplan:

  • 2016: Stockholm Norra, Stockholm Mellersta, Stockholm Södra, Mälaren, Västkusten Norra, Västkusten Södra.
  • 2017: Ingen utgivning.
  • 2018: Stockholm Norra, Stockholm Mellersta, Stockholm Södra, Vänern, Ostkusten, Hanöbukten, Bottenviken.
  • 2019: Västkusten Norra, Västkusten Södra, Mälaren, Kalmarsund, Bottenhavet norra, Bottenhavet södra.
  • 2020: Stockholm Norra, Stockholm Mellersta, Stockholm Södra, Sydkusten,Ostkusten, Göta Kanal, Dalslands kanal.

Rasterrutor – avsett för karttjänster
Rasterrutor kommer troligtvis att kunna levereras kontinuerligt, men i ett något enklare format.

ENC och S-57 data
Större uppdateringar, från exempelvis sjömätningar kommer till stora delar inte att kunna införas under perioden 1 juni till 15 november 2016. Akuta rättelser för sjöfarten levereras som vanligt, men inte mellan den 1 och 16 oktober 2016. Mellan den 1 och 16 oktober 2016 kommer akuta rättelser att annonseras som navigationsvarningar.

Publicerad: 2016-06-09

Din e-postadress:

Vad tycker du om artikeln?

-Mycket bra
-Bra
-Inte  bra

-För lång
-Lämplig
-För kort

-Följ upp


 

 
 
  HITTA SNABBT:
         

Välkommen till Bottenviken.se
Vi hjälper dig med att hitta besöksmål, boende och aktiviteter i Bottenvikens skärgårdar. Sidan startades i februari 2000. Under Bottenviken.se hittar du tusentals sidor med information, artiklar och videoreportage från hela Bottenviken.

BOTTENVIKEN I SOCIALA MEDIER:

Bottenviken på Facebook
Bottenviken på YouTube

  NYHETSBREV

Vill ni veta vad som händer i skärgården?
Anmäl er till vårt nyhetsbrev nedan.

KONTAKT:
Alf-Arne Harjo
info@bottenviken.se
Telefon 070 52 195 92

 
HEM RESMÅL: KARTA BOENDE BÅTLIV: WEBB-TV ARTIKEL ARKIV VINTER OM OSS
    Haparanda   Bottenviken       Kunskap       2000 - 2017        
    Kalix           Distans                
    Luleå           Båtklubbar                
    Piteå           Maringuiden                
    Skellefteå           Aktiviteter                
    Finland                            
    Ratan                            
    Holmön