Du är här: HEM | Artikelarkiv | Artikel
 
 

 
 

Olga och Alon Robacha med företaget Polar Explorer oy ställde en fråga till Piteåbaserade Marine Carrier om att ordna isbrytarturer i svenska Bottenviken. Marine Carrier köpte in ett 78 meter långt fartyg som döptes just till Polar Explorer. – För att ära våra turistentreprenörer, säger redaren Thomas Wirén.

CL Yau kommer från
Malaysia och fascineras
av havsisen.

 

Kapten från Seskarö skeppar turister på Bottenvikens is

Snö är bekant för de turister som söker nya upplevelser i världen. Men naturis och ett fruset hav är ännu oupptäckta upplevelser, något som Kemi stad en gång upptäckte och turismentreprenörerna Olga och Alon Robacha utvecklar.


Alon och Olga Robacha med turismföretaget Polar Explorer oy har gått från noll till 2.000 bokningar och tror på 4.000 besökare innan säsongen är över.

Örjan Pekka, Haparanda Bladet följer med på en resa där turister från Kina, Malaysia och Spanien tar sina första steg på den frusna havs­vidden.

Det var året 1988 som Kemi stads dåvarande stadsdirektör Juhani Leino förverkligade idén att använda en isbrytare för att locka turister till Kemi.
Leino såg möjligheterna och i sin tjänstemannaroll drev han fram att Kemi stad köpte isbrytaren Sampo, 76 meter lång. Turisttrafik inleddes.
Det var ett beslut som fick många att höja på ögonbrynen men trafiken har vuxit och lockar varje år mellan 7.500 och 12.000 passagerare.
Pite Havsbad hakade på idén och har i tolv år kört isbrytarturism. Isbrytaren från Piteå, Arctic Explorer, är nu i Axelsvik, utanför Kalix, tillsammans med sin betydligt större syster, Polar Explorer. I Piteå har man kört omkring 2.000 passagerare per år.
Olga och Alon Robacha har gått från noll bokningar till 2.000 i Axelsvik och förväntningarna är att de i slutet av säsongen kan räkna in 4.000 gäster.


Överstyrman Arne Larsson och befälhavare Kennert Hermansson har i sina roller som sjömän sett världen. Nu lockas besökare från hela världen till de frusna havsvidderna i Bottenviken.

Dagtur från Rovaniemi
De har sin bas i Rovaniemi och gör isbrytarturen som en tur över dagen. Deras gäster kommer från Malaysia, Kina och Spanien. Bland annat.
I nuläget finns det 72 turer inplanerade men Olga Robacha tror att det blir 80 innan säsongen är över.
Högsäsongen är februari och mars.
Ägare till isbrytaren Polar Explorer är Piteåföretaget Marine Carrier. Det är ett 78 meter långt ”anchor handling tug supply wessel” som bland annat gått på Nordsjön och servat oljeplattformar med förnödenheter samt hanterat de ankare som håller plattformarna på plats.
Befälhavare ombord är Kennert Hermansson från Seskarö.
Högst uppe på fartyget finns kommandobryggan. Kennert Hermansson visar på de två styrplatser som finns, en förut och en akterut. Den aktre används vid ankarhantering.


Kennert Hermasson från Seskarö är befälhavare på Polar Explorer men servar också turisterna som badar i vaken.

Välfyllt maskinrum
Under däck finns två huvud­maskiner som levererar 4.750 häst­krafter vardera. Maskinerna går då i en hastighet om 400 varv i minuten. Dessutom finns en bogpropeller på 600 hästkrafter och för att kunna precisionsmanövrera fartyget finns en nedfällbar, runtomsvängande propeller med en 1.200 hästkrafters maskin.
Fartyget är byggt 1976 men totalrenoverades 1991 och inför passagerartrafiken gjordes ytterligare en renovering. Fartyget har certifikat för 99 passagerare men det kan utökas till 160.
En grupp turister kommer upp på bryggan. De visar sig vara från Singapore.
Kennert Hermansson berättar om fartyget för turisterna och att ”i ert land har jag varit många gånger”, bland annat till det område för bunkerhamnar som är bland de största i världen. Kamerorna smattrar hela tiden.


De orangea överlevnadsdräkterna håller det kalla vattnet utanför. Det går inte att ta miste på besökarnas förtjusning över att flyta omkring i det iskalla vattnet.

Dimma över isvidder
Vi lägger ut från kajen, för dagen i den mindre Arctic Explorer som är 37 meter lång. Det är en kompakt dimma och svårt att se isvidderna. Det dundrar mot skrovet när isen bryts.
Efter en stund slås stopp i maskin och en landgång läggs ut. Iklädda bylsiga överlevnadsdräkter hoppar sedan 40-talet turister i ­havet och flyter omkring. En del ålar sig försiktigt ned, andra tar ett tigersprång i havet. Varje badare är fastgjord med ett band.
Det går inte att ta miste på förtjusningen hos de badande men också det frusna havet fascinerar. Stunden förevigas med otaliga bilder.


Det är en dimmig dag när turisterna samlas i Axelsvik. Kamerorna smattrar hela tiden.

Spolander serverar
Från Kukkolaforsen finns Mathias och Johannah Spolander på plats. De ska sköta servering till isbrytarturisterna. Det ingår också ett besök på Kukkola­forsen under retur­resan till Rovaniemi.
Kukkolaforsen beskrivs som ”a genuine Swedish fishing village”.
Förhoppningen är nu att ytterligare samarbeten ska utvecklas för att turister ska kunna tas in via svenska flygplatser och turismanläggningar.
Maarit Lindvall är vd på Gränsresor med kontor i bland annat Haparanda. Hon har stora förväntningar på isbrytartrafiken och beskriver det som en viktig satsning för östra Norrbotten. Nu behövs det entreprenörer och att paketera resorna.
– Det här ger enorma möjligheter, säger Maarit Lindvall.
Einar Knudsen var tidigare marknadschef på Cape East i Haparanda och är nu affärsutvecklare inom turism. Han kallar isbrytaren en ”intresse­anledning”, något som får turister ute i världen att välja Norrbotten.
– Vi kan leda turistströmmar via Kiruna, Luleå och Arvidsjaurs flygplatser, säger Knudsen.
Haparandas tillväxtchef, Peter Juntti, är inne på samma linje.
– Här finns stora möjligheter, säger han.
Tillbaka vid kaj står Mathias Spolander och serverar korv och lax.
– Det här är mycket bra. Det ger jobb under en period som annars är ganska lugn för oss.

Läs också artikeln "Rekommenderar unga att utbilda sig för sjön"

Text & foto: Örjan Pekka, orjan.pekka@haparandabladet.se.
Publicerad: 2017-01-12

 

 

 
 
  HITTA SNABBT:
         

Välkommen till Bottenviken.se
Vi hjälper dig med att hitta besöksmål, boende och aktiviteter i Bottenvikens skärgårdar. Sidan startades i februari 2000. Under Bottenviken.se hittar du tusentals sidor med information, artiklar och videoreportage från hela Bottenviken.

BOTTENVIKEN I SOCIALA MEDIER:

Bottenviken på Facebook
Bottenviken på YouTube

  NYHETSBREV

Vill ni veta vad som händer i skärgården?
Anmäl er till vårt nyhetsbrev nedan.

KONTAKT:
Alf-Arne Harjo
info@bottenviken.se
Telefon 070 52 195 92

 
HEM RESMÅL: KARTA BOENDE BÅTLIV: WEBB-TV ARTIKEL ARKIV VINTER OM OSS
    Haparanda   Bottenviken       Kunskap       2000 - 2017        
    Kalix           Distans                
    Luleå           Båtklubbar                
    Piteå           Maringuiden                
    Skellefteå           Aktiviteter                
    Finland                            
    Ratan                            
    Holmön