På lotsuppdrag i Luleå skärgård

I strålande vårvinter väder och solsken från klarblå himmel blev vi med på lotsuppdrag i Luleå skärgård. Isen låg tjock i hamnen när båtmännen Ulf Blombäck och Robert Gabrielsson önskade oss välkommen ombord på Sjöfartsverkets lotsbåt 757. Uppdraget för dagen var att hämta lotsen Thomas Rådman som assisterade bulklastfartyget SWE-Carrier från Luleå hamn tryggt ut till Larsgrund.

Det var mycket is i hamnen men när vi passerade Klubbviken och vidare ut mot Larsgrund var det nästan isfritt. I sakta fart mellan lösa isflak och med blank vattenyta njöt vi dagen ombord med färsk kaffe och kakor. Utanför dök en och annan säl upp från vattnet och tittade nyfikna på oss. Bakom oss kom SWE-Carrier med lotsen ombord. Dagar som idag njöt manskapet ombord.

Sjöfartsverkets lotsbåtar bemannas alltid av två båtmän av säkerhetsskäl. Arbetet som båtman innebär att i alla väder ta sig till det inkommande eller avgående fartyget för att se till att lotsen så säkert som möjligt ska kunna ta sig ombord på eller av ett fartyg. Samtliga lotsplatser har dygnet-runtservice och det är trafikbilden som bestämmer när arbetet ska utföras. Fördelningen mellan arbetstid och beredskap kan därför se olika ut beroende på om det är mycket eller lite trafik på hamnen.

Luleå hamn är landets tredje största hamnstad räknat i tonnage och över 800 lotsuppdrag utförs i året. Totalt är det 6 båtsmän fördelat på två lotsbåtar i Luleå. Pilot 757 är en av två exakt likadana båtar i Sverige och är byggd för nordisk klimat som klarar bryta is utan problem. Den andra lotsbåten av samma typ finns i Vänern.

I Luleå har Sjöfartsverket två lotsbåtar. 6 båtmän och 6 lotsar är stationerat i Luleå. Vintertid från jul till mitten på maj är 2 av lotsarna fast stationerat på isbrytarna i Bottenviken berättade lotsen Thomas Rådman till oss.

Båtsmännen i Sjöfartsverket i Luleå arbetade tidigare också med utprickning, sätta flytande sjömärken på rätt plats och justera dem om de flyttar sig eller sjunker under året. Tillsyn och underhåll av fyrar ingick också som arbetsuppgift. För 10 år sen tog andra över ansvaret för arbetet och i dag är det bara lotsning båtmännen i Luleå ansvarar för.

Det är inte första gången vi är med ombord på Pilot 757. Maj 2016 var en kall månad och Laponia rederi kallade in hjälp för att bryta isrännor ut till det öppna vattnet och fram till turbåtsbryggan i Södra Hamn.

Artikel och film från uppdraget hittar du här-»

Publicerad: 2019-04-14

Din e-postadress:

Vad tycker du om artikeln?

-Mycket bra
-Bra
-Inte  bra

-För lång
-Lämplig
-För kort

-Följ upp


 

 

[an error occurred while processing this directive]