STORMY - Sagitta 35

 
 
 
 

Fakta om båten:

Sagitta 35 är känd for hög dansk båtbyggartradition. Solid, elegant, snabbseglande familjebåt, en unik S&S klassiker, byggd i Danmark och sjösatt 1971.

Konstruktör: Sparkman & Stephens
Två ägare sen båten var ny.
(1971 - 1975, 1975- tv.)

Kontakta:
Claes Törnsten
Telefon: 070-325 00 44
0920.253186@glocalnet.net

Stormy, Sagitta 35

Längd överallt: 10.52 m
Längd i vattenlinjen: 7.77 m
Bredd: 3.05 m
Djupgående: 1.83 m
Deplacement: 6.3 ton
Masthöjd: 15 m
Köl: 2.6 ton
Ruffhöjd: 1.85 m
Storsegel: 24,5 kvm
Genua I: 42.5 kvm
Genua II: 33,5
Kryssfock: 29 kvm
Spinnaker medel/lätt: 90 kvm (3 st.)
Spinnaker max: 102 kvm
Spinnakerstrumpa
Star Cut: 72 kvm
Spinnakerstagsegel
Rigg: Masthead. (Proctor)
Bränsletank: 100 l RF (med stor inspektionslucka)
Vattentank: 120 l RF
Antal kojer: 6
Kylskåp 60 l
Vattenburen värme 3 Kw
Solcell 50 amp
Nav. dator, Tsunami ww. Logg , GPS, framåtseende lod. VHF
6 man Räddningsflotte.
3-bladig flöjlande propeller (Kiwi Prop)
Specialbyggd pulpit/stege.
Gummijolle med el-motor

Motor: Lombardini 3 cyl 33 Hkr (2007)
Bränsleförbrukning: 3 l/tim eller 0,5/dist. min.

Se datablad-»

Inredning
Skrov, däck o tak inv. byggd i Mahogny och med fullst. isolering.
Dubbla ventiler runt om garanterar inv. kondensfrihet även kalla höst/vår dagar.

En snabbgenomgång av
S/Y STORMY, en SAGITTA 35 byggd I Danmark 1970 på Skovshoveds varv.

Vi köpte henne 1975
Förutom full kappseglingsutrustning har hon 4 spinnakers kryssfock 2 Genuas, Advokat (spinnakerstagsegel) samt Stor. Seglen är O.K. till form men storen är ju ganska gammal.

Utvändigt är skrov och däck sprutlackat med 3-komponetsfärg vilket gör henne lätt att hålla ren. Däcket behandlat med pimpsten för bättre friktion.

Förpullpiten är delbar och fälls fram vid tilläggning och bildar då en stege som gör det lätt att komma ombord.

Livflotte 6 mans, 3 ankare, plätt, dragg, Danforth 16 Kg. Massor av linor samt fendrar. Ny gummibåt med el-motor.
Sprayhood med integrerad sittbrunnstält.
Sestrell kompass, Autohelm, GPS, framåtseende ekolod.

Vagga samt material till ställning för vintertäckning i aluminium (Noha)
Invändigt finns en varvsbyggd inredning i Mahogny både i tak och skrovsidor i hela båten. Detta förbättrar utseendet, ljudisolering, värme samt att vi kunde montera dubbla ventiler (fönster) för att helt undvika kondens invändigt.
4 nya batterier varav två för förbrukning, ett start och ett till jullen.
Ny toalett, ny 30 Hkr 3 cyl. Lombardini. Flöjlande propeller (Kiwi Prop) ny spis.
Solcell 40 w. Kylskåp 60 l. Glembrings dieselväme 3 Kw. vattenburen. Utrustning för toa tömning monterad samt en RF holdingtank på 60-80 l. Radio och VHF.

Jag har byggt en dator som helt saknar rörliga delar och har låg strömförbrukning.

Se bif. artikel-»

Förutom GPS har hon framåtseende ekolod samt logg.Tsunami nav. program med samtliga officiella sjökort “world wide” Datorn har samtliga anslutningar för TV, Film, DVD o.s.v.Två dataskärmar, en invändig vid nav. bordet samt en under sprayhood i sittbrunnen.

För två år sedan fick varvet provborra hela ytan bakom kölen (fäst med 32 bultar) för koll av ev. delaminering, hela området är uppbyggt med nytt laminat dessutom lyftes kölen, skeddan samt rodret av. Samtliga bordsgenomförningar utbytta och packade med nytt tätningsmedel. Har dessutom konstruerat en “stege” som integrerar bottenförstärkningar och motorbädd.

Kontakta:
Claes Törnsten
Telefon: 070-325 00 44
0920.253186@glocalnet.net

   
         
   
         
   
         
   
   
   
   
         
   
         
   
         
   
         
   
         
   
         
         

HISTORIK

Stormy är ritad 1970 av Sparkan & Stephen. Hon sjösattes 1971 i Köpenhamn. Hon är S&S:s första IOR båt och efterträdde den 1967 ritade Swan 36. Stormy blev på så sätt en slags testbåt för den nya havskappregeln IOR. Föregångarna ritade enl. RORC regeln hade ju bred mittsektion och smala ändskepp. Vi kallade RORC bårar för “gunghästar” Sagitta 35 visade sig vara en utmärkt IOR båt och efterträddes något senare av deras framgångsrika konstruktion Swan 37. Stormy är ritad som en kombination av havskappseglare och cruisingbåt. Ett numera ganska uttunnat begrepp men då betydde det att hon hade förnämliga kryssegenskaper, mjuk och stadig gång även i hård sjö samt stora stuvutrymmen för långa seglatser. När barnen var små (2 st.) seglade vi förutom Köpenhamn-Luleå ett flertal gånger till Åland och Finska kusten ner till Hangö i finska viken, samt flera gånger t.o.r. Stockholm från Luleå. Vi levde 5-6 veckor i båten utan att uppleva klaustrofobi. Kombinationen bra generator på motorn samt en solcell gör att vi är helt självförsörjande på el vilket gör oss oberoende av landström, trots Dator, värme och kyla. En fantastisk känsla för en “äldre” seglare.

Hennes främsta seglingsegenskaper är ju kryssen ( vi kan i någorlunda måttlig sjö hålla mellan 70-80 grader mellan krysslagen). Moderna båtar görs ju betydligt lättare än Stormy och blir då givetvis snabbare på öppna vindar men har fortfarande liten chans på kryss och halvvind, speciellt om det blåser.

Stormy är byggd i handupplagt glasfiber. Detta innebär att man har full kontroll på laminatets tjocklek. När man sprutar styren och glasfiber hänger ju tjockleken helt och hållet på den som hanterar sprutan. Kölen är bultad genom skrovet och invändigt är Stormy förstärkt med galvaniserade järnspant. Jag har senare byggt in längsgående förstärkningar som integrerats med motorbädden för att få ytterligare styrka i skrovet.

Fenkölade båtar utsätts ju för stora trycklaster i akterkant av kölen vid ev. grundkänning.
Invändigt har man stora stuvutrymmen för kläder och segel. Vi får lätt rum med 4 resväskor som ligger torrt och fint under den s.k. pilotkojen. En mycket uppskattad koj för barnen och under kappsegling en torr och varm plats för frivakten som då ligger torrt och ostört.

Vi seglar numera Stormy på 2 men tar nu och då flera ombord på längre seglingar. för några år sedan seglade vi 4 man ner till Stockholm och min fru och jag dröjde sedan kvar i Stockholms skärgård i 5-6 veckor. Hemseglingen till Luleå gick längs finska kusten. Vi behövde aldrig ladda några batterier trots en varm sommar.


 
Stormy görs klar för vintern (2016)