Isbrytaren Atle startar isbrytarsäsongen

Nu i början på året fryser isen snabbt och i måndags startade isbrytarsäsongen. De kommande dagarna väntas fortsatt kallt väder, vilket innebär istillväxt.

Isbrytaren Atle startar isbrytarsäsongen
Isbrytarna Atle och Ale vid hemmahamnen i Luleå

Först ute var isbrytaren Atle att bege sig ut till Bottenviken. Det är lite is och inga fartyg behöver assistans än, men det kallare vädret som drar in över landet gör att isbrytarna förbereder sig. 

Genom att placera Atle i Piteå täcker isbrytarna upp en yta från Skellefteå upp till Kalix. I norra Bottenvikens inre skärgårdar är det 15-35 cm fastis. Utanför fastisen följer en 5-15 cm jämn is där vallar förekommer och därefter nyis. Söderut från Piteå utmed kusten är det nyis eller tunn jämn is. 

Ale, den minsta isbrytaren, ligger ute i isen utanför Luleå. Här övervaken hon trafiken utanför Luleå. Inne i Luleå hamn ligger Ymer och Frej redo att rycka ut så snart det behövs

Vill du veta hur utbredd isen är just nu?

Här kan du se isens tjucklek och följa isläget (PDF dok)-»

Fakta om isbrytning

Industrin i Sverige är beroende av att sjöfarten fungerar året runt för att kunna producera och exportera varor. Med tanke på landets geografiska läge och transportlängden utgör isbrytarna en viktig funktion för att Sveriges infrastruktur ska stå sig stark.

Sjöfartsverket ser till att alla svenska hamnar kan ha öppet året runt. Sjöfartsverket bryter is till havs och assisterar, dirigerar, leder och bogserar fartyg som har problem att komma fram.

Sjöfartsverket har fem egna isbrytare: Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer. Även Sjöfartsverkets arbetsfartyg Baltica och Scandica har isbrytarförmåga. Vid behov hyrs externa resurser i form av bland annat bogserbåtar in.