Fraktning av hö till Junkön

En kall vind sveper in över stadsfjärden. Temperaturen orkar knappt över nollstrecket, det blåser kallt. Isen har så smått börjat lägga sig i Lulviken.

Fraktning av hö till Junkön

När jag idag besökte NBB Marina fick jag ögonen på en traktor som lastade höbalar på en stor pråm. Det visade sig vara Jan Skott från Junkön med hunden Uma. 

- De 90 höbalarna som ska ut till ön är mat till Lars Ökvists hästar och till älgarna på Junkön, säger Jan Skott.

- Vi måste hjälpa älgarna med störfoder så de inte blir sjuka. Det gör vi varje år. Vi får en trevligare älgstam som stannar på ön. Det är ju alltid roligt att se älg i skogen på ön säger Jan Skott.

 Jan driver företaget Junköns Alltjänst och med hans arbetsbåt Viola påtar sig Jan olika uppdrag som bl a stenplockning, tyngre lyft, transporter, bogsering, lättare isbrytning, m.m

Pråmen som ska frakta ut höbalarna är stor och tung så jag frågade hur det går att frakta pråmen och hur lång tid tar det från Granudden och till Junkön i Luleå skärgård.

- Det går fint, lite svårstyrt men båten med pråmen gör ca 6 knop och åkturen ut till ön tar bara två timmar. Båten Viola väger 35 ton och tar sig till och med fram i ganska tjock is. I fjol var sista båtturen 1 januari och 5 januari första skoterturer från ön till stan!

Jan är också engagerad i renoveringen av den gamla unika väderkvarnen på Junkön som är byggd 1803.

- Den ska nu rustas upp till dess ursprungliga skick så att det även går att mala mjöl i den. Vi räknar med att arbete ska vara klara i 2023, säger Jan Skott som är ansvarig för det praktiska arbetet med upprustningen på uppdrag för Junköns samfällighetsförening. Kvarnen var i drift  i nästan hundra år till år 1900. Nu vill vi locka turister ut till ön och de som vill får prova på att mala mjöl.

Jag önskar Jan en trevlig båtresa ut till Junkön.

Den gamla unika väderkvarnen på Junkön, bild från en kall januardag i 2014.

Läs mer om: