Mildare vinter – men fler assistanser från isbrytarna

Nu är säsongen över för isbrytarna. Den var mildare än föregående års vinter, men innebar ändå mer jobb.

Mildare vinter – men fler assistanser från isbrytarna

Sjöfartsverkets fem statsisbrytare har den här vintern arbetat i Bottenviken och Norra Kvarken. De har aldrig behövt söka sig längre söderut än Örnsköldsvik, vilket är lite ovanligt. Isen har inte varit så utbredd, men däremot väldigt koncentrerad.

Rent meteorologiskt handlade det om en lindrig vinter. Men den började väldigt kallt.

- December var väldigt kylig, i nivå med december 2010 som var rekordkall, säger Anders Dahl, isbrytarchef på Sjöfartsverket.

Men den kraftiga kylan la sig och efter jul blev det mildare, främst söderut. Men i norr byggdes isen sakta men säkert upp och sen kom flera blåsiga perioder.

- När Bottenviken blev helt frusen så kom en storm och pressade isen mot Finland. Det blev som ett pansarband av is längst hela finska kusten, fortsätter Anders Dahl.

Delar av den isen släppte sen och blåste över till Sverige. Det handlade om någon kvadratkilometer som placerade sig utanför Luleå. Isbrytarna tog sig knappt igenom isen själva, och har därför fått köra runt den hela säsongen.

- Vi kallar den för ”Finlandskakan”, säger Anders Dahl lättsamt.

Även om vintern var mildare än förra årets, så har den ändå varit utmanande för isbrytarna och det har varit fler assistanser den här säsongen - 694 stycken mot 630 säsongen innan.

- När det blåser mycket så ställer det högre krav på oss. Vi behöver vara på fler ställen och ha högre beredskap, förklarar Anders Dahl och berättar att man i perioder haft två isbrytare på den finska sidan.

Utöver utmaningarna med blåsten har isbrytarverksamheten fortsatt behövt ta hänsyn till pandemin.

- Vi har haft samma restriktioner hela säsongen och har varit tvungna att ha med corona i våra beräkningar. Det har påverkat arbetsmiljön, men tack och lov har vi klarat oss från större spridning ombord trots att enstaka covidfall har förekommit, säger Anders Dahl.

Nu ligger alla fem isbrytare vid kaj i Luleå. Ale är fortfarande i beredskap ifall Finland skulle behöva någon hjälp.

Isbrytarsäsongen 2021/2022 i siffror

Totalt antal assisterade fartyg: 694 stycken
Sammanlagd tid för assistering: 67 dygn och 17 timmar
Antal bogserade fartyg: 28 stycken

Uppgifterna är preliminära.