Längsta och tuffaste regattan i Östersjön avgjord!
44 båtar startade från det sydligaste punktet i Östersjön Wismar i Tyskland till det nordligaste punktet Töre. 9 båtar har så långt i den tuffa regattan avbrutit seglingen. I år var det ovanlig lätta vindar, nästan upp till Bottenviken. Tidsschema sprack för många som hade en begränsat tid att delta i årets MidsummerSail.
Men vid Kvarken blåste det upp och det blev spännande i går kväll blant de första båtarna. Den tyska vinnande Black Maggy var ledande båt från start men blev plötslig från åkt av Nike som till slut blev tvåa. Black Maggy kom Inn i ett stiltje vid Kvarken något som Nike utnyttjade och tog ledningen. Men det varade inte länge, norr om Bjuröklubb var Black Maggy igen i ledningen och den släppte inte besättningen ombord. I mål var hon över en timme före Nike.
Thies Bartels och Skipper Wolfram Heibeck ombord på vinnande båten Black Maggy.
Skipper Wolfram Heibeck och besättningen Thies Bartels berättade till Bottenviken.se att det har varit en tuff segling med lite sömn, men de lätta vindarna eller brist på vind hade varit den största utmaningen. Från mörka till ljusa nätter och långa fina dagar i norra Sverige har varit "fantastiska”. De lätta vindarna hade varit den största utmaningen och det hade varit "riktigt tufft" att hålla sig i ledning. Wolfram Heibeck är inte bara seglare men också båtbyggare. Hans båt en Open 40 är en ombygg 32 fot segelbåt i kolfiber som är förlängd och trimmat racingbåt på 40 fot. Wolfram berättar till oss att hon är en krävande båt i lätta vinner. I 20 knop och över trivs hon best. Vi frågade var navnet Black Maggy är hämtat från. - Jo, black är kolfiber (båten) och Maggy är från min dotter - Magdalena.
Den tyska båten Nike, Luffe 45 andra båten i mål.
Ca en timme och 10 minuter efter ankom en glad och lycklig besättning på Nike den gula bojen och Töre i strålande solsken och nästa målfri himmel. Nike är en 45 fot (Luffe 45) segelbåt och besättningen på fyra var i hälarna på Black Maggy länge men måtte till slut släppa norr om Kvarken. Men de var strålande nöjd med andra platsen eller om någon skämtsamt sa vinnare av folorargruppen.
Glad besättning om bord på Nike.
Till trots för de lätta vindarna har MidsummerSail i år varit ett äventyr med mycket upplevelser sedan de 44 båtarna som startade från Wismar i Tyskland den 21 juni. Två av soloseglarna kolliderade den första natten, varav en lämnade loppet nästa dag. En annan ensam seglare upptäckte att han hade en blindpassager ombord. Det var en säl som utnyttjade den långsamma farten i trimaranen och klättrade upp i båten! Sälen stannade ombord på Andre Baetz 28ft 'Flaneur' över natten och lämnade båten nästa eftermiddag. En kort videofilm om deras möte blev viral på nätet. (Finns att se på vår Facebook sida.)
GPS träcken som MidsummarSail skulle användas ankom inte i tid och blev offer för logistiken efter Brexit. Danska TracTrac kunde hoppa in i sista minuten och leverera GPS träck till båtarna så vi kunde följa regattan och båtarna i realtid från start till mål.
MidsummerSail är nu inne på sitt sjätte år och närmare 100 båtar var i år intresserat i att delta. Robert Nowatzki som startade det hela berättade till oss att han är närmast ensam i organisationen och satte ett max antal deltagande båtar i år på 50. Men intressen är stort och han hoppas att regattan ska utvecklas vidare med flera båtar.
Robert Nowatzki till höger i bild överräcker priset till vinnaren av årets MidsummarSail Wolfram Heibeck.
Det var tyvärr inte så mycket folk på plats i Töre och det får vi skylda på pandemin. Tidigare år har man haft marknad med mycket aktiviteter samtidig som båtarna anlände. Vi hoppas på fortsatt intresse och utveckling av MidsummerSail och vi tror det kan bli ett lyft för Töre och Kalix.
BLACK MAGGY, Open 40
Tid: 6d - 21h -44m - 7s
Besättning:
Wolfram Heibeck
Thies Bartels
NIKE, Luffe 45
Tid: 45, 6d - 22h -53m - 46s
Besättning:
Dr. Patrick Wendisch
Brigitta Wendisch
Lukas Wendisch
Henry Wendisch
Övriga placeringa kommer att publiceras under Bottenviken.se när resultatlistan är klar.
Läs också: