Elbåtstillverkaren Candela ett av årets hetaste startup
Candelas elbåtar flyger långt och snabbt tack vare datorer och bärplan. Efter att ha slagit alla försäljningsrekord tar Candela nu plats på Ny Tekniks 33-lista över Sveriges bästa startups.
En plats på Ny Tekniks 33-lista är en av Sveriges mest prestigefyllda utmärkelser för teknikföretag. På årets lista finns förutom Candela bland annat batteritillverkaren Northvolt och motorcykeltillverkaren Cake.
Candela tar sig för andra året in på listan, tack vare försäljningsframgångarna med den nya modellen Candela C-8, och efter att ha fått finansiering av Trafikverket för en ny färja som ska gå i trafik i Stockholm, vid namn Candela P-30.
Candelas innovation är de elektroniskt styrda bärplan som lyfter upp båtskrovet ovanför vattenytan och minskar energiåtgången i höga farter med 80% jämfört med traditionella motorbåtar. Det gör det möjligt att för första gången åka fort och långt på el.
Candela har växt kraftigt under 2021 tack vare riskkapital från TED-talksgrundaren Chris Anderson och satsar nu på att skala upp serieproduktionen av den nya fritidsbåten Candela C-8, en 8,5 meter lång daycruiser som med företagets elektroniskt styrda bärplan och den nya effektiva båtmotorn Candela C-POD får en räckvidd på 50 sjömil och toppfart på 30 knop. Trots att räckvidden är 2-3 gånger längre än andra elektriska fritidsbåtar, har C-8 betydligt mindre batteribank, vilket minskar produktionskostnaden väsentligt. Candela C-8 är därför prissatt i linje med marknadens fossilbåtar, vilket lett till stora försäljningsframgångar internationellt. Sedan lanseringen för två månader sedan har Candela sålt fler än 60 båtar, vilket gör Candela C-8 till en av de bästsäljande fritidsbåtarna i sin storleksklass – oavsett energikälla.
- För att få bort fossilbåtarna från marknaden måste vi bygga elbåtar som är bättre än bensin- och dieselvarianterna. Med C-8 har vi farten och räckvidden, och framförallt är själva båtturen så mycket bättre, säger Gustav Hasselskog, Candelas VD och grundare.
Tack vare de datorstyrda bärplanen svävar C-8 över vattnet utan stötar eller slag, även i frisk vind och sjögång. Datorerna ombord kompenserar för sidvind och vågor, vilket gör resan artificiellt stabil även i hårt väder. Resan blir också helt tyst, tack vare den nya Candela C-POD-motorn där elmotorerna ligger under vattnet i en torpedformad pod.
Under 2022 sjösätter Candela också sin nya färja för Stockholms stad. Candela P-30, som är ett innovationsprojekt delfinansierat av Trafikverkets FoI-portfölj och utvecklas tillsammans med Region Stockholm. Vid sjösättningen blir 30-personersfärjan med sina 30 knop världens snabbaste elektriska fartyg, och samtidigt det energisnålaste fartyget i trafik.
P-30 har också 40% lägre driftskostnader än konventionella dieselfärjor och betydligt högre fart än de flesta passagerarfartyg på marknaden. Med bärplansteknologin försvinner också problemet med de svall som andra snabba motorbåtar och skepp skapar, och som är en av orsakerna till dagens fartbegränsningar till sjöss.
- Med dispens från fartbegränsningarna kan vi kapa restiderna i Stockholms skärgård med hälften på en del sträckor. Utan miljöpåverkan. Och dessutom till en betydligt lägre kostnad för skattebetalarna, säger Gustav Hasselskog.